-
Jouw ondernemersreis: de flowfase
Annet Baron en Michel de Vreede, een ondernemend echtpaar met een passie voor tulpen, hebben hun familiebedrijf, De Vreede Tulips, grootgebracht vanaf de bescheiden beginjaren. Wat begon als een kleinschalige onderneming, gericht op het veredelen van tulpenbollen voor de lokale markt, is inmiddels uitgegroeid tot
-
Jouw ondernemersreis: de groeifase
Adiel Tsana zat achter zijn bureau en keek uit het raam van zijn kantoor, hoog boven de bruisende stad. Het was een moment van reflectie, een zeldzaam moment van rust in een anders hectische periode. Hij wist dat zijn bedrijf, "TechForward," in een spannende fase
-
Jouw ondernemersreis: de acceleratiefase
Johan Frielink stond in de schaduw van een imposant, eeuwenoud herenhuis in het hart van de stad. Zijn bouwbedrijf, ‘Frielink Renovaties,’ was gespecialiseerd in de renovatie van monumentale panden, en het huidige project was één van de grootste uitdagingen tot nu toe. Het huis, met
-
Jouw ondernemersreis: de pioniersfase
Marianne de Vries had altijd een droom gehad: een eigen bedrijf. Na jaren gewerkt te hebben op de marketingafdeling van een groot bedrijf, besloot ze de sprong te wagen. Ze wilde iets echts opbouwen, iets wat volledig van haarzelf was. Zo ontstond "EcoChic," een duurzaam
-
In welke fase bevindt jouw onderneming zich?
Elke onderneming doorloopt verschillende fases van groei en ontwikkeling, elk met zijn eigen uitdagingen, kansen en verantwoordelijkheden. Het begrijpen van de fase waarin jouw bedrijf zich bevindt, is cruciaal voor het nemen van de juiste strategische beslissingen. Met dit inzicht kun je je strategie verfijnen,
-
Hoe voorkom je dat jouw werkzaamheden in de file staan?
Files ontstaan doordat er (te) veel auto’s toegelaten worden tot een autoweg. De oorzaak is meestal een kleine verstoring, een wegversmalling of een auto met pech: een kleine oorzaak met een groot gevolg. Dat is ook wat er kan gebeuren met jouw werkzaamheden. Het gaat
-
6 zekerheden die elke klant wil
De prijs van een product of dienst is niet de belangrijkste reden voor klanten om met een bedrijf in zee te gaan. Hoewel veel ondernemers denken dat prijs de doorslaggevende factor is, blijkt dat aspect niet het belangrijkste te zijn. Het gevoel of vertrouwen dat
-
Vakantiegeld uitbetaald, een aanslag op je cashflow?
Door het moeten uitbetalen van vakantiegeld en de daaropvolgende dubbele loonbelastingafdracht zijn de maanden mei en juni niet favoriet bij MKB-ondernemers. Met kunst- en vliegwerk is het ze hopelijk weer gelukt om door deze dure maanden heen te komen. Maar hoe komt het toch dat
-
Hoe kan jouw MKB-onderneming optimaal gebruik maken van AI?
Kunstmatige intelligentie (AI) biedt talloze mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf (MKB). Door AI te integreren in bedrijfsprocessen kunnen MKB-ondernemingen hun efficiëntie verhogen, kosten verlagen en klanttevredenheid verbeteren. Maar hoe kun jij, als MKB-ondernemer, hier je voordeel mee doen? Voordelen van AI voor MKB-ondernemingen: 1) Efficiëntie en productiviteit AI
-
Bedrijfsoverdracht: een stappenplan
Waar sta jij met jouw onderneming? Wil je groeien, wil je verder ontwikkelen, of denk je na over het vervolg? Wil je jouw bedrijf overdragen en wat nieuws beginnen, of wordt het tijd voor meer vrije tijd? Ben jij wellicht toe aan bedrijfsoverdracht? Bij een bedrijfsoverdracht
-
Waarom je als MKB-ondernemer goed voor jezelf moet zorgen
In de dynamische wereld van het midden- en kleinbedrijf (MKB) is het gemakkelijk om jezelf te verliezen in de dagelijkse drukte van het runnen van een bedrijf. Ondernemers zijn vaak degenen die het hardst werken, de langste uren maken en de meeste stress ervaren. Hoewel
-
8 redenen om een adviseur van buiten in te schakelen
Elke onderneming heeft soms behoefte aan een paar ogen van buitenaf. Je kunt dan een bedrijfscoach inschakelen, een bedrijfsmentor of een bedrijfsadviseur. Maar wat doet eigenlijk de Raad van Advies (RvA)? De Raad van Advies functioneert als een klankbord voor de directie en geeft ook ongevraagd advies. Om
-
Jan-Harmen de Goeijen: verbinding en vertrouwen voorop
Financieel inzicht geeft ondernemers rust. Dat leerde bedrijfsadviseur Jan-Harmen de Goeijen tijdens zijn periode bij de afdeling bijzonder beheer van een bank. Daar begeleidde hij ondernemers naar een gezond commercieel perspectief. Jan-Harmen: “Toen ik voor mezelf begon dacht ik: financieel inzicht, dat is waar ondernemers
-
Doorgroeien van klein- naar middenbedrijf? Kwestie van mindset!
Zou het niet fantastisch zijn als je je bedrijf met een factor 2 zou kunnen laten groeien? Of een factor 5? Of zelfs 10? Hoe zou je er dan voor staan? Natuurlijk is het geweldig om een schaalbaar bedrijf te hebben, om hard te werken
-
Henk Schutten: de kracht van haalbare groeiplannen
Wil je groeien als ondernemer dan sta je voor de uitdaging om je aanpak te veranderen. Maar wat als je vastzit in je manier van werken? Dat is best ingewikkeld. Soms loop je ondanks je goede bedoelingen vast omdat niemand je kritische vragen stelt, uitdaagt
-
Koen Berghuis: van projecten naar partnerschappen
In een zakelijke omgeving waar cijfers en resultaten vaak de boventoon voeren, focust bedrijfsadviseur Koen Berghuis juist op menselijk contact. Met meer dan tien jaar ervaring als adviseur laat hij zien dat succes niet alleen in cijfers te meten is, maar juist in de kracht
-
Mijn bedrijf groeit, wanneer ga ik extra personeel aannemen?
Bedrijfsgroei: is jouw onderneming toe aan personeelsuitbreiding? De beslissing om nieuwe werknemers in dienst te nemen maak je zorgvuldig. Moet je direct personeel aannemen, wanneer je bedrijf groeiend is? Een simpel antwoord is nee. “Ik wens je veel personeel” is een veelgehoord gezegde waar ‘het personeel’ synoniem
-
7 goede voornemens voor ondernemers en hun organisatie
Het jaar is alweer 23 dagen oud! De tijd vliegt voorbij, maar het is nooit te laat om je goede voornemens uit te gaan voeren. Heb jij ze gemaakt? Of laat jij je niet gek maken? Dát is pas een goed voornemen; tenslotte is elke dag
-
In drie stappen jouw doelstellingen bepalen voor 2024
Het nieuwe jaar komt snel dichterbij. Een ideaal moment voor reflectie. Als je nu terugkijkt op 2023, hoe tevreden ben je? Heb je concrete doelen gesteld en zo ja, in hoeverre heb je ze gehaald? Of heb je eigenlijk niet echt over doelstellingen nagedacht? Het lijkt
-
Ondernemersvraag: Slim delegeren voor langdurig succes
Als ondernemer sta je dagelijks voor uiteenlopende uitdagingen en verantwoordelijkheden. Het omgaan met diverse taken en petten kan zowel inspirerend als overweldigend zijn. Naarmate je team groeit, breekt het moment aan dat je taken moet delegeren. Dit gaat verder dan simpelweg werk uit handen geven;
-
Het familiebedrijf overnemen: 5 tips
De persoonlijke impact van een bedrijfsoverdracht in de familie wordt nogal eens onderschat. Vaak wordt het als een louter zakelijke overeenkomst gezien, begeleid door de accountant. Hoewel alles erop wijst dat in een gemoedelijke sfeer een goede en warme basis wordt gelegd voor de continuïteit,
-
Ondernemersvraag: Hoe zorg ik voor een effectief debiteurenbeheer?
Als MKB-ondernemer ken je waarschijnlijk de uitdrukking ‘Het is pas verkocht als het betaald is’. Die uitdrukking slaat de spijker op zijn kop en onderstreept het grote belang van een goed debiteurenbeheer. Kijken we naar het grote aantal bedrijven in Nederland dat momenteel forse schulden
-
Van wens naar succes: 5 redenen om nu te beginnen met je jaarplan
In de turbulente wereld van het mkb word je als ondernemer dagelijks geconfronteerd met uitdagingen, onzekerheden en de constante druk om het hoofd boven water te houden. Veel mkb-ondernemers schuiven hun plannen voor het nieuwe jaar op de lange baan. In deze onzekere tijden best
-
Behoud je medewerkers, voorkom uitputting
Onderzoek van TNO toont aan dat 1,3 miljoen medewerkers in Nederland last hebben van burn-outklachten. Dat is 17 procent van de medewerkers. Een probleem voor veel ondernemers, omdat burn-out leidt tot langdurige uitval. Het valt vaak moeilijk te begrijpen en wordt gezien als ‘iets tussen
-
Hoe houd jij het juiste inzicht?
Oké, stel je voor… Je rijdt in je auto over de snelweg, maar de ramen zijn volledig afgeplakt. Door slechts een klein onbedekt stukje van je voorruit kun je een beetje zien waar je heen gaat. Je kijkt naar je dashboard en ziet dat je
-
5 manieren om jezelf over de kop te werken
5 manieren om jezelf over de kop te werken — en winst te verliezen! Hoe kun je groeien met winstbehoud — of beter nog, met winstverbetering. Dat kan een enorme uitdaging zijn: Je moet mensen aannemen en opleiden, je opdrachten in goede banen leiden, en grip
-
Blijf relevant in de markt, digitaliseer nú
Als mkb-ondernemer ben je volop bezig met je klanten en de dagelijkse gang van zaken. Meestal heb je wel een vorm van automatisering zoals een ERP-systeem, een office-omgeving en een geautomatiseerde boekhouding. Toch is het noodzaak om je bedrijfsprocessen verder te digitaliseren, maar in
-
Waarom behaal ik met meer omzet niet meer winst?
Meer omzet, meer winst? Geldt dat ook voor jou? Het is top als je in de afgelopen jaren meer omzet hebt weten te behalen, maar weet je ook wat er aan het einde van het jaar overblijft van deze extra omzet? Is dit een verrassing of
-
5 tips voor bedrijfsoverdracht
Als ondernemer heb je er vast wel eens nagedacht over bedrijfsoverdracht. Wanneer ga jij je bedrijf verkopen of overdragen aan de volgende generatie? Waar moet je dan aan denken? En wie gaat jouw bedrijf onder welke voorwaarden overnemen? In deze blog geven we 5 tips
-
Bedrijfsgroei gaat niet vanzelf
Voor veel bedrijven ontstaan er kansen om door te groeien. Als ondernemer zie je die kansen voor bedrijfsgroei en zit het in je natuur om deze te grijpen. Uiteindelijk wil je toch niet alleen je omzet zien groeien, maar ook je winst. Veel ondernemers lopen
-
Hoe je de productiviteit verhoogt met een opgeruimde werkplek
Als jij denkt aan bedrijfsgroei, nu of in de toekomst, dan moet je onder andere uitzoeken hoe je de productiviteit verhoogt. Wat hierbij een handje kan helpen – een opgeruimde werkplek! Wanneer je op je werkplek precies weet waar alles ligt, ben je minder tijd
-
Paul Farmer: Welke marktstrategie zet ik in om mijn winst te verbeteren?
Welke marketingactiviteiten zet jij als MKB-ondernemer in om jouw bedrijf, producten en diensten onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep? Middelen daarbij zijn vaak reclame, product promotie en actief persoonlijk netwerken. Op zich uitstekende keuzes en heel belangrijk. Nog belangrijker is om een juiste
-
Vijf fabels over de bedrijfscoach
Hulp vragen en een bedrijfscoach inschakelen om je bedrijf naar een hoger plan te krijgen? Nee, dat is te hoog gegrepen! Of te duur! We hebben vijf mythes rond bedrijfscoaching op een rij gezet. Heb je wel eens bedacht hoe het zou zijn als je met iemand samen
-
Vijf stappen om jezelf en je onderneming weer fit te maken
Het bestaan van een MKB’er is niet altijd gemakkelijk, maar als jij lekker in je vel zit komt dat jouw onderneming ten goede. Jij bepaalt immers het succes van je zaak. Om je bedrijf naar de top te brengen, moet je het beste uit jezelf
-
Tijnis Verhoeff: Groeien ondanks personeelstekort?
De coronacrisis en de huidige geopolitieke situatie maken dat import uit het verre Oosten niet meer vanzelfsprekend is. Afnemers focussen nu eerder op een Europese producent. Dat betekent ook kansen en groeimogelijkheden voor Nederlandse ondernemers. Verhoging van je productie vraagt meestal meer gekwalificeerd personeel en
-
Een succesvol gesprek voeren
Als MKB-ondernemer voer je ongetwijfeld veel gesprekken, vaak uiteenlopend van aard. Drie veelvoorkomende dialogen zijn het verkoopgesprek, het functioneringsgesprek en het slechtnieuwsgesprek. Met de juiste voorbereiding ben je er zeker van dat deze je goed af zullen gaan! Een succesvol gesprek Een gesprek is geslaagd als beide
-
Joop Akkerman: Hoe hou ik als ondernemer de vinger aan de pols?
De ontwikkelingen in het zakenleven gaan sneller dan ooit. Inkoop- en verkooprijzen wijzigen en de beschikbaarheid van grondstoffen verandert in vele branches vrijwel continu. En wat te denken van de kosten voor energie en brandstoffen? Gelukkig zijn er niet alleen negatieve maar ook volop positieve
-
Ondernemen is topsport!
Ondernemen is topsport. Succesvol ondernemen vereist een voortdurende alertheid. Van jou als ondernemer, je managementteam en al helemaal van je mensen op de werkvloer. Hoe houd je dat vol? Naarmate ondernemingen succesvoller zijn, neemt de kans op een moment van onachtzaamheid toe. Als mkb-onderneming loop je
-
Waarom persoonlijke ontwikkeling van jouw medewerkers prioriteit heeft
Stel: een medewerker geeft aan dat hij of zij zich persoonlijk verder wil ontwikkelen. Dat is natuurlijk een goed teken. Maar medewerkers die zich willen ontwikkelen vragen vaak om opleidingen en tijd om deze te volgen. Waarom zou je als ondernemer aan deze (kostbare) wens
-
Zeven redenen waarom je minder moet vergaderen
Vergaderingen kosten te veel tijd, geld en energie. Ze gaan vaak ten koste van de mogelijkheden om echt belangrijke zaken voor elkaar te krijgen. In deze blog geven we je de zeven redenen waarom dit zo is en tips om minder geld, tijd en energie
-
Michiel van de Watering: Zo haal jij je omzetdoel
Een nieuw jaar betekent nieuwe doelen. Voorwaarde om die te halen is inzicht en overzicht. Dat is in de markt van dit moment belangrijker dan ooit. Je ziet mogelijke problemen voor jouw bedrijf pas aankomen als je weet wat de impact van economische ontwikkelingen op
-
Jean Korthals Altes: Waarom productiviteit juist nú belangrijk is
Structurele krapte op de arbeidsmarkt, inflatie en onzekere economische vooruitzichten. De economische situatie van dit moment confronteert veel mkb-ondernemers met pittige uitdagingen. Bedrijfsmentor Jean Korthals Altes: “Ik merk dat ondernemers zich afvragen hoe zij daar het beste op kunnen reageren. Verhoog je productiviteit is dan
-
Lars van Breukelen: Visie over 5 jaar
Coenen Concept onderscheidt zich in gedetailleerde maatwerkinterieurs voor bedrijven en particulieren. Lars van Breukelen (verkoop) en Hans Kessels (operations) namen Coenen Concept 7,5 jaar geleden over. Sindsdien investeerden zij continu in hun groeiende bedrijf, maar dachten te weinig aan zichzelf. Ze kregen er te veel
-
Henk Schutten: Leid ik het bedrijf of leidt het bedrijf mij?
Je bent je bedrijf hoogstwaarschijnlijk gestart met een helder beeld voor ogen. Je wist hoe je het bedrijf zou runnen en wanneer je het zou doen. Loopt dat in jouw ondernemerschap anders dan gedacht of gewenst? Niet vreemd. Want dagelijks komen er enorm veel verschillende
-
Joris van Unen: Zijn mijn huidige verkoopprijzen kostendekkend en heb ik voldoende winstmarge?
Evenals consumenten zien ook ondernemers hun dagelijkse kosten op allerlei gebieden omhoog gaan. Oorzaken zijn onder meer de sterk gestegen kosten voor energie, hogere transportkosten en hogere personeelskosten. Wellicht heb jij ook je verkoopprijs en winstmarge niet gebaseerd op ‘harde’ cijfermatige informatie maar op onderbuikgevoel.
-
Anton Erich: Voorbereiding is cruciaal voor een succesvolle bedrijfsoverdracht
“De meeste ondernemers denken vanaf hun 50e weleens aan hun toekomstige bedrijfsoverdracht. Alleen blijft het daar vaak bij omdat ze zich er niet van bewust zijn wat daar allemaal bij komt kijken” vertelt bedrijfsmentor Anton Erich. Hij begeleidt regelmatig ondernemers bij hun bedrijfsoverdracht. Anton: “Je
-
Huurindexatie op komst?
Huurindexatie op komst? Denk als huurder én verhuurder goed na en ga in gesprek! Huur jij als ondernemer je bedrijfspand of ben jij verhuurder van een bedrijfspand? Voor veel huurcontracten betekent dit per 1 januari a.s. een indexering o.b.v. het inflatiecijfer over de maand september. Onderstaande
-
LQ Kunststoffen: Visie over 5 jaar
Ondernemer Jouliska Paijmans nam LQ Kunststoffen in 1994 via een management buy-out over van haar vader. Het bedrijf bestaat inmiddels ruim 45 jaar en levert kunststof kabelbeschermingsproducten voor ondergrondse infra, railinfra en telecom. LQ is ook specialist in kunststof beglazingsmaterialen voor de lichtstratenbranche, kassenbouw en
-
Eric Hulshof: Visie over 5 jaar
Kan niet? Mooi wel! Die slogan typeert kofferspecialist Hulshof, familiebedrijf sinds 1918. Ondernemer Eric Hulshof: “Ons kop-staart bedrijf maakt een vertaalslag van klantvraag naar oplossing. Wij leveren koffers op maat, waarmee de gebruiker op locatie zijn of haar werk doet. Meestal gaat het dan om
-
Sandra ter Huurne: Visie over 5 jaar
Een unieke Finse injectietechnologie met twee-componenten expansiehars maakt Uretek wereldwijd koploper in het liften van verzakte vloeren en funderingen. Dertig jaar geleden begon haar vader de Nederlandse vestiging, per 1 juli 2022 nam Sandra ter Huurne het bedrijf van hem over. Naast herstel biedt Uretek
-
Jan Zijlstra: Wat kun je leren van……
Ook als het goed gaat met je bedrijf is het aan te raden om open te staan voor verbeteringen. Jan Zijlstra runt, met een team van 4 medewerkers, al vele jaren het succesvolle bedrijf Zijlstra Keukenstudio in Apeldoorn, gespecialiseerd in keukens en badkamers. “Het gaat
-
Benny Schulte: Hoe om te gaan met de krapte op de arbeidsmarkt?
Je ziet het overal om je heen: er is in Nederland een schreeuwend tekort aan medewerkers. Dat geldt in ongeveer elke sector. Onlangs moest er zelfs een ziekenhuis tijdelijk de deuren van een afdeling sluiten wegens een tekort aan medisch personeel. Hoe behoud je goede
-
Alfons van der Vegt: Wat kun je leren van……
Als je bedrijf groeit komen er steeds nieuwe taken op je pad. Toen Alfons van der Vegt zijn bedrijf begon, wilde hij hooguit 3 medewerkers. Dat liep anders. Inmiddels is ook zijn broer René bedrijfseigenaar en heeft Van der Vegt Fijnmetaal uit Raalte 15 werknemers.
-
Walter van Deursen: Wat kun je leren van……
Walter van Deursen nam in 1983 het traditionele installatiebedrijf van zijn vader over en liet het uitgroeien tot 15 man personeel. Maar na verloop van tijd liep zijn bedrijf niet lekker. In zijn zoektocht naar de oorzaak daarvan werd hij in 2008 ook nog geconfronteerd
-
Rob Bontje: Weet jouw personeel wat jij van hen verwacht?
De meeste ondernemers hebben aardig in hun hoofd waar ze staan, waar ze naartoe willen en wat er nodig is om dat te bereiken. Maar je bent niet (meer) alleen. Je bedrijf groeide en je kreeg steeds meer personeel. Er gingen medewerkers weg, er kwamen
-
7 manieren waarop tijdens de vakantie winst weglekt
De zomervakantie is het moment waarop je als ondernemer eens goed kan bijkomen van een heel jaar hard werken in en aan je bedrijf. Even helemaal weg, loskomen van de dagelijkse werkzaamheden en de zaak overlaten aan je personeel. Maar, hoe tref je jouw bedrijf
-
Chris de Groot: Hoe ontwikkelt het vak verkopen zich in het MKB?
Corporate bedrijven, oftewel bedrijven die groter zijn dan MKB-ondernemingen, ‘kapen’ steeds meer klanten weg bij MKB’ers. Dat doen ze onder meer door te werken met SMART doelstellingen, met marktonderzoek, met goed opgeleide verkopers, en soms met grote budgetten om nieuwe klanten als het ware te
-
Jacques Suijdendorp: Wat zou je bedrijf jóu moeten bieden?
Als mkb-ondernemer wil iedereen van alles van je. Je klanten, je werknemers, de overheid en de belastingdienst. Voor je ’t weet regeert ongemerkt de waan van de dag en ben je razend druk met alles wat móet. Zeker als je bedrijf groeit. Maar wat wil
-
Dave van Keijsteren: Visie over 5 jaar
Zijn vader had een groothandel in gewasbeschermingsmiddelen, zaaizaden en meststoffen en leverde aan agrarische klanten. Die hadden behoefte aan ongediertebestrijding en zo ontstond in 1991 ZUNGO ongediertebestrijding. Tegenwoordig ZUNGO Pest Control. Dave van Keijsteren nam in 2014 het bedrijf over. ZUNGO heeft een landelijke dekking
-
Ger de Bruyn: Visie over 5 jaar
Ger de Bruyn startte in 1998 zijn bedrijf Ingressus samen met een vennoot die enkele jaren later afhaakte vanwege een burn-out. Hij heeft inmiddels 12 medewerkers en is gespecialiseerd in bibliografische metadata en zakelijk informatiebeheer. Zijn klanten variëren van ziekenhuizen, hogescholen, universiteiten tot kennisorganisaties als
-
Wim Kerseboom: Hoe maak ik een team van mijn medewerkers?
Medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van een bedrijf. Essentieel is dat medewerkers als team samenwerken. Deze maand gaan we in op de ondernemersvraag: ‘‘Hoe maak ik een team van mijn medewerkers?” Wim Kerseboom, één van de 25 bedrijfsmentoren bij thexton armstrong nederland, heeft uitgebreide ervaring op personeelsgebied,
-
Daniël Rebollo: Wat kun je leren van……
Als ondernemer moet je ook zaken managen waarvoor je in eerste instantie niet hebt gekozen. Soms worstel je met verschillende petten, rollen en aandachtsgebieden; een goed moment om hulp te vragen. Onze klant Daniël Rebollo, eigenaar van VGO Support (vastgoedonderhoud), deed dat en startte zijn
-
André Spitteler: Wat kun je leren van……
Ondernemers helpen bij lastige vraagstukken. Dat is waar de mentoren van thexton armstrong zich voor inzetten. Met het besef dat er best een barrière kan zijn om ‘om hulp te vragen’. Dat gold ook voor André Spitteler van Aannemersbedrijf Aspect BV. Toch is hij meer
-
Jan-Harmen de Goeijen: Ben ik klaar voor de overdracht van mijn bedrijf?
Je bedrijf overdragen is voor de meeste ondernemers een belangrijke gebeurtenis die je meestal maar één keer meemaakt. Dat is precies de reden waarom vrijwel niemand er ervaring mee heeft. Hoe weet je dan of je klaar bent voor de overdracht van je bedrijf? Jan-Harmen
-
Richard Lock: Mijn marketingbudget is weggegooid geld
Als groeiende ondernemer heb je je geld hard nodig. Je financiën moeten groeien zodat je weer investeringen kunt doen in je bedrijf. Want als je een maand stilstaat in deze groeifase, heb je kans dat je op een faillissement afstevent. Een investering waar veel van
-
Steven Endema: Visie over 5 jaar
Van de Bunt Isolatietechniek Een isolatiebedrijf gespecialiseerd in spouwmuurisolatie, vloerisolatie, bodem- en dakisolatie. Isoleren woningen, gebouwen, kantoren. En zorgen zo voor de verduurzaming ervan. Steven Endema is sinds 2011 werkzaam als adviseur bij Van de Bunt en vanaf mei 2020 eigenaar. Wanneer ondernemers bij thexton armstrong komen
-
Richard Lock: het doel van iedere onderneming – winst maken?
In een ver verleden, tijdens mijn eerste colleges bedrijfskunde, vertelde mijn docent dat het doel van iedere onderneming is om winst te maken. Wij geloofden dat en het heeft nog vele jaren geduurd voordat ik het inzicht kreeg dat dit gevaarlijke onzin is. Sterker nog,
-
7 manieren om meteen je omzet te verhogen
Zo’n titel klinkt als een 'word-snel-rijk-programma’ uit Amerika, maar deze 7 manieren zijn eigenlijk zo Hollands als maar kan. Bovendien zijn ze ook geschikt voor ondernemers die een bedrijf hebben dat meer dan een miljoen euro omzet realiseert. Veel ondernemers lopen omzet mis, omdat ze
-
Koen Berghuis: Zo voorkom je het vertrek van goede medewerkers
In de huidige markt maak jij je wellicht ook meer en meer zorgen over hoe je goede medewerkers kan behouden voor jouw bedrijf. De markt trekt aan en er is volop werk, maar de arbeidsmarkt lijkt uit balans, zeker voor technisch geschoolde medewerkers. Hoe voorkom
-
Vijf voordelen van optimalisatie voorraadbeheer
Veel bedrijven in het MKB hebben hun voorraadbeheer nog niet geautomatiseerd óf ze plukken er nog onvoldoende de vruchten van. Veelal veroorzaakt door tijdgebrek, kennis en/of onvoldoende zicht op de te behalen voordelen in relatie tot de benodigde investering in tijd en geld. Een succes verhaal
-
De schaalbaarheid van je onderneming (deel 3 van 3)
Met de volgende tips zorg je ervoor dat je onderneming schaalbaar is, jij op de hoogte blijft van wat er speelt en je klaar bent voor verdere groei. Tip 1: Blijf op de hoogte van de markt Wil je je klanten goede producten en/of diensten aan kunnen
-
De schaalbaarheid van je onderneming (deel 2 van 3)
Je medewerkers klaarmaken voor groei: snappen ze het, willen ze het en kunnen ze het? Waarbij ‘het’ staat voor hetgeen jij met jouw bedrijf wil bereiken. Met de volgende tips zorg je ervoor dat je onderneming schaalbaar is en jij en werknemers klaar zijn voor verdere
-
De schaalbaarheid van je onderneming (deel 1 van 3)
Wanneer je een eigen bedrijf start, streef je naar groei en succes. Wanneer je onderneming groeit, is het belangrijk dat de winst met de omzet meegroeit. Maar hoe zorg je ervoor dat je dit gaat realiseren? Hoe zorg je er daarbij voor dat je bedrijf
-
Mijn werknemers gaan op vakantie, maar wanneer kan ik als ondernemer ook even weg?
Een groeiend bedrijf betekent hard werken als ondernemer. Je hebt inmiddels een aantal werknemers en die willen op vakantie. Ook jij hebt behoefte aan even opladen van het werk. Kun je zomaar even weg? Hoe regel je dat op kantoor en hoe zit dat met
-
Ondernemersvraag: Hoe zorg ik ervoor dat mijn doelgroep mijn toegevoegde waarde ziet?
Wanneer je de onderneming wilt laten groeien, loop je tegen verschillende obstakels aan. Zo kan het zijn dat je klanten of je doelgroep je moeilijk weten te vinden. Of dat je ze verliest aan concurrenten, omdat ze niet zien waarom ze per se bij jou
-
Ondernemersvraag: hoe zet ik mijn bedrijf sterker in de markt?
Als ondernemer start je een bedrijf vanuit een bepaald idee en bijbehorend persoonlijk doel. Je speelt in op een behoefte vanuit de markt waar je een potentiële oplossing voor hebt gevonden. Maar wat doe je als je onderneming onvoldoende van de grond komt? Als de
-
5 tips voor persoonlijke groei van ondernemers
Bij het runnen van een onderneming komt veel kijken. Zeker als die zich in de groeifase bevindt. Je klantportefeuille neemt toe, je team groeit, je krijgt te maken met het aansturen van mensen. Ondertussen wil jij je social media up to date houden, nieuwe klanten
-
Welke kies je: raad van commissarissen (rvc) of raad van advies (rva)?
“Asking uncomfortable questions in a constructive way.” Zo wordt de taak van een raad in het Engels pakkend omschreven. Voor de directie van een mkb-onderneming is een goede raad opbouwend kritisch: zij houdt toezicht op hun beleid en functioneren. Maar wanneer kies je een RvC en wanneer een
-
Bereken je kostprijs eenvoudig met deze checklist
Omzetgroei is één, of het lukt om de winst mee te laten groeien is een tweede. Je prijsbeleid is hier sterk van invloed op. Nu de vakantie voorbij is, is het een mooi moment om dat beleid eens onder de loep te nemen. In deze
-
Een grote voorraad: kans of bedreiging?
Lekker handig toch, zo’n grote voorraad? Je hoeft nooit mis te grijpen en kunt altijd snel leveren aan je klanten. Maar ja, in zo'n grote voorraad zit wel geld en risico. We zien steeds meer dat voorraden nog maar beperkt aangehouden worden. In de bouw
-
Wim Kerseboom: 5 tips tegen winstlekkage
Als ondernemer heb je soms het gevoel dat het geld makkelijker uitgegeven wordt dan dat het binnenkomt. En dat jij de enige bent die dat in de gaten moet houden. Waarom alleen jij? Waarom is niet iedereen binnen het bedrijf bezig om de kosten te
-
Speel jij met de gedachte je bedrijf te verkopen?
Speel jij met de gedachte je bedrijf te verkopen? Dan ben je daar niet uniek in! Het aantal ondernemers dat binnen twee jaar het bedrijf denkt te verkopen, is binnen een jaar gestegen van 9% naar 20%. Bijna de helft (47%) zegt open te staan
-
Hoe spreek ik medewerkers aan op hun gedrag?
“Waren mijn medewerkers maar net zo ondernemend als ik” en “Ze werken alleen maar voor hun maandsalaris” zijn van die opmerkingen die je vaak hoort in ondernemerskringen. Worstel jij met enige regelmaat met het gedrag van jouw werknemers? Dan worstel je in veel gevallen feitelijk
-
Hoe volg je het succes van jouw bedrijfsplan?
En? Ben je bezien vanuit de huidige omstandigheden het jaar toch goed begonnen? Het is alweer eind januari en dat betekent dat we nog 10 (tien) maanden te gaan hebben om onze doelen te bereiken. Misschien denk je, “Hoezo nog maar 10?”. Dat komt omdat
-
5 onmisbare adviezen voor na de lockdown
Het afgelopen jaar was er natuurlijk één om snel te vergeten. Gelukkig zijn de meeste ondernemers alweer volop bezig met de toekomst. Hoe ga jij eigenlijk 2021 plannen nu de lockdown er nog steeds is? In dit artikel geven we je graag concrete adviezen om
-
Murw gebeukt door Corona? Je hoeft er niet alleen voor te staan
Het zijn rare tijden. De ene ondernemer kan het werk niet aan en sluit 2020 af met een recordomzet. De andere ondernemer vraagt zich af of hij de komende maanden de rekeningen nog wel kan betalen. Helemaal nu met de nieuwe maatregelen. De invloed van
-
Wat is het beste moment om acquisitie te doen?
Het werven van klanten – acquireren – is voor veel MKB-ondernemers een vervelend onderdeel van ondernemen. Ze zijn veel liever bezig met hun vak, met produceren of diensten verlenen. Echter, niet acquireren betekent te weinig klanten, omzet en winst. Hollen of stilstaan Ik ben mijn bestaan als
-
Hoe voer jij strategische veranderingen door in jouw bedrijf?
Veel ondernemers willen strategische veranderingen doorvoeren in hun bedrijf om meer winst te behalen, structuur te creëren of groei te realiseren. Vaak lukt dat niet, omdat dagelijkse bezigheden alle aandacht opeisen. Daardoor is er geen tijd voor het uitdenken en realiseren van structurele veranderingen. Maar
-
Prijzen verlagen of verhogen: wat levert uiteindelijk meer winst op?
Prijsbeleid is een belangrijk aspect van de bedrijfsvoering van elke onderneming. Een juiste prijsstelling is in lijn met de waarde van het product of dienst die je levert en moet ervoor zorgen dat je uiteindelijk voldoende rendement overhoudt. Helaas zien we veel ondernemers in het
-
Winstlekkage week: aandacht voor optimale bedrijfsvoering in het MKB
Van vakspecialist naar ondernemer: het is een overgang die vele valkuilen kent. Toch bereiken ons vooral de succesverhalen, want de druk om succes uit te stralen is groot. Uit onderzoek van thexton armstrong blijkt echter dat bij 9 op de 10 MKB-bedrijven winst weglekt, gemiddeld
-
Weet jij nou echt wat jouw klant werkelijk nodig heeft?
Elke ondernemer verkoopt graag en het liefst zo veel mogelijk. Hij laat geen gelegenheid onbenut om te vertellen hoe goed zijn dienst of product is, wat de voordelen ervan zijn, wat je er allemaal mee kunt bereiken. De klant kan eigenlijk niet zonder, en hij
-
131 Subsidiepotten voor MKB: doe er vooral je voordeel mee!
Subsidies. Een woord dat ons MKB’ers als muziek in de oren klinkt, zeker in deze tijden. Wist je dat er speciaal voor het MKB maar liefst 131 subsidiepotten en potjes zijn? Je leest het goed: 131, met allemaal hun eigen regeling, beoordelingscriteria en indienprocessen. Het
-
Hoe te groeien met mijn bestaande producten in mijn huidige markt?
Al in 1957 ontwikkelde Igor Ansoff, Amerikaan van Russische komaf, zijn welbekende matrix met vier groeistrategieën. Afhankelijk van je product en markt – bestaand of nieuw – kun je één van deze strategieën kiezen. In deze blog leg ik uit hoe je 'marktpenetratie' in de
-
Even een stukje omrijden, maar je doel blijft in zicht
Natuurlijk is er een tijd na corona, net zo goed als dat de aarde blijft doordraaien. Daar hoeft niemand aan te twijfelen. Maar hoe treed je die tegemoet, hoe bereid je je als ondernemer daarop voor? Hoe zorg je ervoor dat je straks weer full swing zaken kunt
-
Grote klanten zijn niet zaligmakend
Moet je als ondernemer vooral grote klanten aan je proberen te binden? Elke ondernemer zal in eerste instantie volmondig ‘ja’ zeggen. Grotere klanten geven meer omzet, minder factuurtjes, grotere winsten… toch? Niet altijd. We leggen een paar valkuilen bloot zodat jij er niet in hoeft
-
Bepaal in 6 stappen de doelgroep voor jouw bedrijf
Ondernemers vinden het vaak lastig om een doelgroep te kiezen. Ze durven en willen hierin geen keuze maken. Toch is het wel belangrijk om je doelgroep te bepalen, want dit zorgt voor een succesvol bedrijf waar klanten graag komen. Regelmatig kom ik ondernemers tegen die deze
-
Prijzen bepalen: vraag wat je waard bent, niet wat je kost
Geld vragen voor hetgeen dat jouw bedrijf maakt of doet lijkt heel eenvoudig, maar dat is het niet altijd. Vaak maken ondernemers hun prijzen te laag en vragen ze niet wat ze nodig hebben en waard zijn. Aan de hand van het verhaal van Annet
-
Hoe groot moet mijn voorraad zijn?
Moet je als ondernemer juist een grote of een kleine voorraad hebben? Veel ondernemers worstelen met deze vraag. Aangezien voor zowel een grote als een kleine voorraad iets te zeggen valt, is op deze vraag helaas geen eenduidig antwoord te geven. Wel is duidelijk dat
-
Durf jij scherpe strategische keuzes te maken?
Een bedrijf dat stil staat gaat achteruit. Daarom is het belangrijk om na te denken over de toekomst van je bedrijf. Om een heldere koers te bepalen die past bij de identiteit van jouw bedrijf moet je bepaalde – scherpe – strategische keuzes maken. Er zijn
-
De nummer 1-oplossing voor te veel drukte op het werk
Ben jij ook zo’n ondernemer die zich aan het eind van de dag realiseert dat je veel hebt gedaan, maar lang niet hebt afgekregen wat je eigenlijk wilde? Heb je het idee dat je vooral werkt volgens de waan van de dag? Of dat je
-
Hoe je de instroom van nieuw personeel stimuleert (in 5 stappen)
Binnen veel mkb-bedrijven is er een schreeuwend tekort aan gekwalificeerd personeel. Dit belemmert je de vruchten te plukken die de huidige economie biedt. Volg onderstaand stappenplan om de instroom van nieuwe mensen te stimuleren. 1) Breng de financiële gevolgen van het tekort in kaart Zet de gevolgen
-
6 tips om je verkoopresultaten te verbeteren
En? Merk jij ook dat de economie weer volop aangewakkerd is? Zit jouw omzet ook weer in de plus? Ik spreek wekelijks ondernemers die op voorgaande vraag weifelend antwoorden. In deze blog geef ik daarom zes tips die resulteren in meer verkoop mét een betere
-
Wat zijn de kritieke punten in jouw bedrijfsvoering?
Kan jouw bedrijf de vraag naar producten en diensten nog bijbenen? Aanvankelijk werd de groei met enthousiasme ontvangen, maar langzamerhand nemen de zorgen steeds meer toe. Zowel op korte termijn “Hoe kan ik al mijn klanten goed bedienen en tegelijk mijn eigen organisatie blijven door ontwikkelen?”, als
-
4 tips om de structuur van jouw bedrijf te versterken
Werken aan versterking van de structuur van jouw bedrijf. Daarvoor zijn vier aandachtspunten te onderscheiden, die in deze blog worden toegelicht. 1) Check de ‘verborgen knelpunten’ in de bedrijfsvoering Hiermee wordt bedoeld dat je met je team nagaat waar in de organisatie de meest kwetsbare onderdelen zitten.
-
De accountant en de adviseur: zoek de verschillen
Bijna iedere ondernemer in het MKB heeft een accountant voor de controle op de boekhouding en de jaarrekening. Door de vaak lange relatie tussen de ondernemer en de accountant, is deze laatste een vertrouwenspersoon geworden en voorzien ze de ondernemer ook van bedrijfsadvies. Maar in
-
In 5 stappen naar meer winst
Stel, je hebt je bedrijf de afgelopen jaren weg kunnen houden van problemen. Eventueel heb je wat verlies moeten nemen, maar je bent niet ten onder gegaan. Misschien zelfs gegroeid, maar niet overdreven. De vooruitzichten zijn positief. Maar nu heb je toch moeite om de
-
5 tips om besluitvorming in jouw onderneming te verbeteren
Als ondernemer neem je dagelijks besluiten om je bedrijf verder te helpen. Beslissingen die je niet maar even op zijn beloop laat. Sommige besluiten hebben immers verstrekkende gevolgen voor jou of jouw medewerkers. Druk maakt het nemen van een besluit extra moeilijk en spannend. Niet iedereen
-
Zeg wat je doet en doe wat je zegt!
Hoe vaak loop jij privé of zakelijk tegen leveranciers, winkeliers of dienstverleners aan die zich niet aan gemaakte afspraken houden? Ergerlijk nietwaar? Om dit te voorkomen is het altijd goed om ook jezelf kritisch te bekijken. Zeg jij wat je doet, en doe jij wat
-
Hoe je faalkosten en verspilling terugdringt met TIM WOODS
In de bouwsector gaat veel geld verloren aan faalkosten en verspilling. Het gefragmenteerde bouwproces wordt doorgaans als belangrijkste oorzaak gezien. Zo werken vaak een groot aantal partijen samen, waarbij elke overgang een bron is van faalkosten en verspilling. Maar hoe pak je dat nu aan? Onder
-
Is een bedrijfscultuur ook iets voor het MKB?
Een onderdeel van de thexton armstrong-aanpak is dat we met de ondernemers en hun teams bespreken welke bedrijfscultuur het beste bij ze past. Daarbij maken we onderscheid tussen de cultuur zoals die er nu is en hoe die idealiter zou zijn. Vaak denken ondernemers bij
-
Jouw ondernemersreis: de flowfase
BlogAnnet Baron en Michel de Vreede, een ondernemend echtpaar met een passie voor tulpen, hebben hun familiebedrijf, De Vreede Tulips, grootgebracht vanaf de bescheiden beginjaren. Wat begon als een kleinschalige onderneming, gericht op het veredelen van tulpenbollen voor de lokale markt, is inmiddels uitgegroeid tot
-
Jouw ondernemersreis: de groeifase
BlogAdiel Tsana zat achter zijn bureau en keek uit het raam van zijn kantoor, hoog boven de bruisende stad. Het was een moment van reflectie, een zeldzaam moment van rust in een anders hectische periode. Hij wist dat zijn bedrijf, "TechForward," in een spannende fase
-
Jouw ondernemersreis: de acceleratiefase
BlogJohan Frielink stond in de schaduw van een imposant, eeuwenoud herenhuis in het hart van de stad. Zijn bouwbedrijf, ‘Frielink Renovaties,’ was gespecialiseerd in de renovatie van monumentale panden, en het huidige project was één van de grootste uitdagingen tot nu toe. Het huis, met
-
Jouw ondernemersreis: de pioniersfase
BlogMarianne de Vries had altijd een droom gehad: een eigen bedrijf. Na jaren gewerkt te hebben op de marketingafdeling van een groot bedrijf, besloot ze de sprong te wagen. Ze wilde iets echts opbouwen, iets wat volledig van haarzelf was. Zo ontstond "EcoChic," een duurzaam
-
In welke fase bevindt jouw onderneming zich?
BlogElke onderneming doorloopt verschillende fases van groei en ontwikkeling, elk met zijn eigen uitdagingen, kansen en verantwoordelijkheden. Het begrijpen van de fase waarin jouw bedrijf zich bevindt, is cruciaal voor het nemen van de juiste strategische beslissingen. Met dit inzicht kun je je strategie verfijnen,
-
Hoe voorkom je dat jouw werkzaamheden in de file staan?
BlogFiles ontstaan doordat er (te) veel auto’s toegelaten worden tot een autoweg. De oorzaak is meestal een kleine verstoring, een wegversmalling of een auto met pech: een kleine oorzaak met een groot gevolg. Dat is ook wat er kan gebeuren met jouw werkzaamheden. Het gaat
-
6 zekerheden die elke klant wil
BlogDe prijs van een product of dienst is niet de belangrijkste reden voor klanten om met een bedrijf in zee te gaan. Hoewel veel ondernemers denken dat prijs de doorslaggevende factor is, blijkt dat aspect niet het belangrijkste te zijn. Het gevoel of vertrouwen dat
-
Vakantiegeld uitbetaald, een aanslag op je cashflow?
BlogDoor het moeten uitbetalen van vakantiegeld en de daaropvolgende dubbele loonbelastingafdracht zijn de maanden mei en juni niet favoriet bij MKB-ondernemers. Met kunst- en vliegwerk is het ze hopelijk weer gelukt om door deze dure maanden heen te komen. Maar hoe komt het toch dat
-
Hoe kan jouw MKB-onderneming optimaal gebruik maken van AI?
BlogKunstmatige intelligentie (AI) biedt talloze mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf (MKB). Door AI te integreren in bedrijfsprocessen kunnen MKB-ondernemingen hun efficiëntie verhogen, kosten verlagen en klanttevredenheid verbeteren. Maar hoe kun jij, als MKB-ondernemer, hier je voordeel mee doen? Voordelen van AI voor MKB-ondernemingen: 1) Efficiëntie en productiviteit AI
-
Bedrijfsoverdracht: een stappenplan
BlogWaar sta jij met jouw onderneming? Wil je groeien, wil je verder ontwikkelen, of denk je na over het vervolg? Wil je jouw bedrijf overdragen en wat nieuws beginnen, of wordt het tijd voor meer vrije tijd? Ben jij wellicht toe aan bedrijfsoverdracht? Bij een bedrijfsoverdracht
-
Waarom je als MKB-ondernemer goed voor jezelf moet zorgen
BlogIn de dynamische wereld van het midden- en kleinbedrijf (MKB) is het gemakkelijk om jezelf te verliezen in de dagelijkse drukte van het runnen van een bedrijf. Ondernemers zijn vaak degenen die het hardst werken, de langste uren maken en de meeste stress ervaren. Hoewel
-
8 redenen om een adviseur van buiten in te schakelen
BlogElke onderneming heeft soms behoefte aan een paar ogen van buitenaf. Je kunt dan een bedrijfscoach inschakelen, een bedrijfsmentor of een bedrijfsadviseur. Maar wat doet eigenlijk de Raad van Advies (RvA)? De Raad van Advies functioneert als een klankbord voor de directie en geeft ook ongevraagd advies. Om
-
Jan-Harmen de Goeijen: verbinding en vertrouwen voorop
BlogFinancieel inzicht geeft ondernemers rust. Dat leerde bedrijfsadviseur Jan-Harmen de Goeijen tijdens zijn periode bij de afdeling bijzonder beheer van een bank. Daar begeleidde hij ondernemers naar een gezond commercieel perspectief. Jan-Harmen: “Toen ik voor mezelf begon dacht ik: financieel inzicht, dat is waar ondernemers
-
Doorgroeien van klein- naar middenbedrijf? Kwestie van mindset!
BlogZou het niet fantastisch zijn als je je bedrijf met een factor 2 zou kunnen laten groeien? Of een factor 5? Of zelfs 10? Hoe zou je er dan voor staan? Natuurlijk is het geweldig om een schaalbaar bedrijf te hebben, om hard te werken
-
Henk Schutten: de kracht van haalbare groeiplannen
BlogWil je groeien als ondernemer dan sta je voor de uitdaging om je aanpak te veranderen. Maar wat als je vastzit in je manier van werken? Dat is best ingewikkeld. Soms loop je ondanks je goede bedoelingen vast omdat niemand je kritische vragen stelt, uitdaagt
-
Koen Berghuis: van projecten naar partnerschappen
BlogIn een zakelijke omgeving waar cijfers en resultaten vaak de boventoon voeren, focust bedrijfsadviseur Koen Berghuis juist op menselijk contact. Met meer dan tien jaar ervaring als adviseur laat hij zien dat succes niet alleen in cijfers te meten is, maar juist in de kracht
-
Mijn bedrijf groeit, wanneer ga ik extra personeel aannemen?
BlogBedrijfsgroei: is jouw onderneming toe aan personeelsuitbreiding? De beslissing om nieuwe werknemers in dienst te nemen maak je zorgvuldig. Moet je direct personeel aannemen, wanneer je bedrijf groeiend is? Een simpel antwoord is nee. “Ik wens je veel personeel” is een veelgehoord gezegde waar ‘het personeel’ synoniem
-
7 goede voornemens voor ondernemers en hun organisatie
BlogHet jaar is alweer 23 dagen oud! De tijd vliegt voorbij, maar het is nooit te laat om je goede voornemens uit te gaan voeren. Heb jij ze gemaakt? Of laat jij je niet gek maken? Dát is pas een goed voornemen; tenslotte is elke dag
-
In drie stappen jouw doelstellingen bepalen voor 2024
BlogHet nieuwe jaar komt snel dichterbij. Een ideaal moment voor reflectie. Als je nu terugkijkt op 2023, hoe tevreden ben je? Heb je concrete doelen gesteld en zo ja, in hoeverre heb je ze gehaald? Of heb je eigenlijk niet echt over doelstellingen nagedacht? Het lijkt
-
Ondernemersvraag: Slim delegeren voor langdurig succes
BlogAls ondernemer sta je dagelijks voor uiteenlopende uitdagingen en verantwoordelijkheden. Het omgaan met diverse taken en petten kan zowel inspirerend als overweldigend zijn. Naarmate je team groeit, breekt het moment aan dat je taken moet delegeren. Dit gaat verder dan simpelweg werk uit handen geven;
-
Het familiebedrijf overnemen: 5 tips
BlogDe persoonlijke impact van een bedrijfsoverdracht in de familie wordt nogal eens onderschat. Vaak wordt het als een louter zakelijke overeenkomst gezien, begeleid door de accountant. Hoewel alles erop wijst dat in een gemoedelijke sfeer een goede en warme basis wordt gelegd voor de continuïteit,
-
Ondernemersvraag: Hoe zorg ik voor een effectief debiteurenbeheer?
BlogAls MKB-ondernemer ken je waarschijnlijk de uitdrukking ‘Het is pas verkocht als het betaald is’. Die uitdrukking slaat de spijker op zijn kop en onderstreept het grote belang van een goed debiteurenbeheer. Kijken we naar het grote aantal bedrijven in Nederland dat momenteel forse schulden
-
Van wens naar succes: 5 redenen om nu te beginnen met je jaarplan
BlogIn de turbulente wereld van het mkb word je als ondernemer dagelijks geconfronteerd met uitdagingen, onzekerheden en de constante druk om het hoofd boven water te houden. Veel mkb-ondernemers schuiven hun plannen voor het nieuwe jaar op de lange baan. In deze onzekere tijden best
-
Behoud je medewerkers, voorkom uitputting
BlogOnderzoek van TNO toont aan dat 1,3 miljoen medewerkers in Nederland last hebben van burn-outklachten. Dat is 17 procent van de medewerkers. Een probleem voor veel ondernemers, omdat burn-out leidt tot langdurige uitval. Het valt vaak moeilijk te begrijpen en wordt gezien als ‘iets tussen
-
Hoe houd jij het juiste inzicht?
BlogOké, stel je voor… Je rijdt in je auto over de snelweg, maar de ramen zijn volledig afgeplakt. Door slechts een klein onbedekt stukje van je voorruit kun je een beetje zien waar je heen gaat. Je kijkt naar je dashboard en ziet dat je
-
5 manieren om jezelf over de kop te werken
Blog5 manieren om jezelf over de kop te werken — en winst te verliezen! Hoe kun je groeien met winstbehoud — of beter nog, met winstverbetering. Dat kan een enorme uitdaging zijn: Je moet mensen aannemen en opleiden, je opdrachten in goede banen leiden, en grip
-
Blijf relevant in de markt, digitaliseer nú
BlogAls mkb-ondernemer ben je volop bezig met je klanten en de dagelijkse gang van zaken. Meestal heb je wel een vorm van automatisering zoals een ERP-systeem, een office-omgeving en een geautomatiseerde boekhouding. Toch is het noodzaak om je bedrijfsprocessen verder te digitaliseren, maar in
-
Waarom behaal ik met meer omzet niet meer winst?
BlogMeer omzet, meer winst? Geldt dat ook voor jou? Het is top als je in de afgelopen jaren meer omzet hebt weten te behalen, maar weet je ook wat er aan het einde van het jaar overblijft van deze extra omzet? Is dit een verrassing of
-
5 tips voor bedrijfsoverdracht
BlogAls ondernemer heb je er vast wel eens nagedacht over bedrijfsoverdracht. Wanneer ga jij je bedrijf verkopen of overdragen aan de volgende generatie? Waar moet je dan aan denken? En wie gaat jouw bedrijf onder welke voorwaarden overnemen? In deze blog geven we 5 tips
-
Bedrijfsgroei gaat niet vanzelf
BlogVoor veel bedrijven ontstaan er kansen om door te groeien. Als ondernemer zie je die kansen voor bedrijfsgroei en zit het in je natuur om deze te grijpen. Uiteindelijk wil je toch niet alleen je omzet zien groeien, maar ook je winst. Veel ondernemers lopen
-
Hoe je de productiviteit verhoogt met een opgeruimde werkplek
BlogAls jij denkt aan bedrijfsgroei, nu of in de toekomst, dan moet je onder andere uitzoeken hoe je de productiviteit verhoogt. Wat hierbij een handje kan helpen – een opgeruimde werkplek! Wanneer je op je werkplek precies weet waar alles ligt, ben je minder tijd
-
Paul Farmer: Welke marktstrategie zet ik in om mijn winst te verbeteren?
BlogWelke marketingactiviteiten zet jij als MKB-ondernemer in om jouw bedrijf, producten en diensten onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep? Middelen daarbij zijn vaak reclame, product promotie en actief persoonlijk netwerken. Op zich uitstekende keuzes en heel belangrijk. Nog belangrijker is om een juiste
-
Vijf fabels over de bedrijfscoach
BlogHulp vragen en een bedrijfscoach inschakelen om je bedrijf naar een hoger plan te krijgen? Nee, dat is te hoog gegrepen! Of te duur! We hebben vijf mythes rond bedrijfscoaching op een rij gezet. Heb je wel eens bedacht hoe het zou zijn als je met iemand samen
-
Vijf stappen om jezelf en je onderneming weer fit te maken
BlogHet bestaan van een MKB’er is niet altijd gemakkelijk, maar als jij lekker in je vel zit komt dat jouw onderneming ten goede. Jij bepaalt immers het succes van je zaak. Om je bedrijf naar de top te brengen, moet je het beste uit jezelf
-
Tijnis Verhoeff: Groeien ondanks personeelstekort?
BlogDe coronacrisis en de huidige geopolitieke situatie maken dat import uit het verre Oosten niet meer vanzelfsprekend is. Afnemers focussen nu eerder op een Europese producent. Dat betekent ook kansen en groeimogelijkheden voor Nederlandse ondernemers. Verhoging van je productie vraagt meestal meer gekwalificeerd personeel en
-
Een succesvol gesprek voeren
BlogAls MKB-ondernemer voer je ongetwijfeld veel gesprekken, vaak uiteenlopend van aard. Drie veelvoorkomende dialogen zijn het verkoopgesprek, het functioneringsgesprek en het slechtnieuwsgesprek. Met de juiste voorbereiding ben je er zeker van dat deze je goed af zullen gaan! Een succesvol gesprek Een gesprek is geslaagd als beide
-
Joop Akkerman: Hoe hou ik als ondernemer de vinger aan de pols?
BlogDe ontwikkelingen in het zakenleven gaan sneller dan ooit. Inkoop- en verkooprijzen wijzigen en de beschikbaarheid van grondstoffen verandert in vele branches vrijwel continu. En wat te denken van de kosten voor energie en brandstoffen? Gelukkig zijn er niet alleen negatieve maar ook volop positieve
-
Ondernemen is topsport!
BlogOndernemen is topsport. Succesvol ondernemen vereist een voortdurende alertheid. Van jou als ondernemer, je managementteam en al helemaal van je mensen op de werkvloer. Hoe houd je dat vol? Naarmate ondernemingen succesvoller zijn, neemt de kans op een moment van onachtzaamheid toe. Als mkb-onderneming loop je
-
Waarom persoonlijke ontwikkeling van jouw medewerkers prioriteit heeft
BlogStel: een medewerker geeft aan dat hij of zij zich persoonlijk verder wil ontwikkelen. Dat is natuurlijk een goed teken. Maar medewerkers die zich willen ontwikkelen vragen vaak om opleidingen en tijd om deze te volgen. Waarom zou je als ondernemer aan deze (kostbare) wens
-
Zeven redenen waarom je minder moet vergaderen
BlogVergaderingen kosten te veel tijd, geld en energie. Ze gaan vaak ten koste van de mogelijkheden om echt belangrijke zaken voor elkaar te krijgen. In deze blog geven we je de zeven redenen waarom dit zo is en tips om minder geld, tijd en energie
-
Michiel van de Watering: Zo haal jij je omzetdoel
BlogEen nieuw jaar betekent nieuwe doelen. Voorwaarde om die te halen is inzicht en overzicht. Dat is in de markt van dit moment belangrijker dan ooit. Je ziet mogelijke problemen voor jouw bedrijf pas aankomen als je weet wat de impact van economische ontwikkelingen op
-
Jean Korthals Altes: Waarom productiviteit juist nú belangrijk is
BlogStructurele krapte op de arbeidsmarkt, inflatie en onzekere economische vooruitzichten. De economische situatie van dit moment confronteert veel mkb-ondernemers met pittige uitdagingen. Bedrijfsmentor Jean Korthals Altes: “Ik merk dat ondernemers zich afvragen hoe zij daar het beste op kunnen reageren. Verhoog je productiviteit is dan
-
Lars van Breukelen: Visie over 5 jaar
BlogCoenen Concept onderscheidt zich in gedetailleerde maatwerkinterieurs voor bedrijven en particulieren. Lars van Breukelen (verkoop) en Hans Kessels (operations) namen Coenen Concept 7,5 jaar geleden over. Sindsdien investeerden zij continu in hun groeiende bedrijf, maar dachten te weinig aan zichzelf. Ze kregen er te veel
-
Henk Schutten: Leid ik het bedrijf of leidt het bedrijf mij?
BlogJe bent je bedrijf hoogstwaarschijnlijk gestart met een helder beeld voor ogen. Je wist hoe je het bedrijf zou runnen en wanneer je het zou doen. Loopt dat in jouw ondernemerschap anders dan gedacht of gewenst? Niet vreemd. Want dagelijks komen er enorm veel verschillende
-
Joris van Unen: Zijn mijn huidige verkoopprijzen kostendekkend en heb ik voldoende winstmarge?
BlogEvenals consumenten zien ook ondernemers hun dagelijkse kosten op allerlei gebieden omhoog gaan. Oorzaken zijn onder meer de sterk gestegen kosten voor energie, hogere transportkosten en hogere personeelskosten. Wellicht heb jij ook je verkoopprijs en winstmarge niet gebaseerd op ‘harde’ cijfermatige informatie maar op onderbuikgevoel.
-
Anton Erich: Voorbereiding is cruciaal voor een succesvolle bedrijfsoverdracht
Blog“De meeste ondernemers denken vanaf hun 50e weleens aan hun toekomstige bedrijfsoverdracht. Alleen blijft het daar vaak bij omdat ze zich er niet van bewust zijn wat daar allemaal bij komt kijken” vertelt bedrijfsmentor Anton Erich. Hij begeleidt regelmatig ondernemers bij hun bedrijfsoverdracht. Anton: “Je
-
Huurindexatie op komst?
BlogHuurindexatie op komst? Denk als huurder én verhuurder goed na en ga in gesprek! Huur jij als ondernemer je bedrijfspand of ben jij verhuurder van een bedrijfspand? Voor veel huurcontracten betekent dit per 1 januari a.s. een indexering o.b.v. het inflatiecijfer over de maand september. Onderstaande
-
LQ Kunststoffen: Visie over 5 jaar
BlogOndernemer Jouliska Paijmans nam LQ Kunststoffen in 1994 via een management buy-out over van haar vader. Het bedrijf bestaat inmiddels ruim 45 jaar en levert kunststof kabelbeschermingsproducten voor ondergrondse infra, railinfra en telecom. LQ is ook specialist in kunststof beglazingsmaterialen voor de lichtstratenbranche, kassenbouw en
-
Eric Hulshof: Visie over 5 jaar
BlogKan niet? Mooi wel! Die slogan typeert kofferspecialist Hulshof, familiebedrijf sinds 1918. Ondernemer Eric Hulshof: “Ons kop-staart bedrijf maakt een vertaalslag van klantvraag naar oplossing. Wij leveren koffers op maat, waarmee de gebruiker op locatie zijn of haar werk doet. Meestal gaat het dan om
-
Sandra ter Huurne: Visie over 5 jaar
BlogEen unieke Finse injectietechnologie met twee-componenten expansiehars maakt Uretek wereldwijd koploper in het liften van verzakte vloeren en funderingen. Dertig jaar geleden begon haar vader de Nederlandse vestiging, per 1 juli 2022 nam Sandra ter Huurne het bedrijf van hem over. Naast herstel biedt Uretek
-
Jan Zijlstra: Wat kun je leren van……
BlogOok als het goed gaat met je bedrijf is het aan te raden om open te staan voor verbeteringen. Jan Zijlstra runt, met een team van 4 medewerkers, al vele jaren het succesvolle bedrijf Zijlstra Keukenstudio in Apeldoorn, gespecialiseerd in keukens en badkamers. “Het gaat
-
Benny Schulte: Hoe om te gaan met de krapte op de arbeidsmarkt?
BlogJe ziet het overal om je heen: er is in Nederland een schreeuwend tekort aan medewerkers. Dat geldt in ongeveer elke sector. Onlangs moest er zelfs een ziekenhuis tijdelijk de deuren van een afdeling sluiten wegens een tekort aan medisch personeel. Hoe behoud je goede
-
Alfons van der Vegt: Wat kun je leren van……
BlogAls je bedrijf groeit komen er steeds nieuwe taken op je pad. Toen Alfons van der Vegt zijn bedrijf begon, wilde hij hooguit 3 medewerkers. Dat liep anders. Inmiddels is ook zijn broer René bedrijfseigenaar en heeft Van der Vegt Fijnmetaal uit Raalte 15 werknemers.
-
Walter van Deursen: Wat kun je leren van……
BlogWalter van Deursen nam in 1983 het traditionele installatiebedrijf van zijn vader over en liet het uitgroeien tot 15 man personeel. Maar na verloop van tijd liep zijn bedrijf niet lekker. In zijn zoektocht naar de oorzaak daarvan werd hij in 2008 ook nog geconfronteerd
-
Rob Bontje: Weet jouw personeel wat jij van hen verwacht?
BlogDe meeste ondernemers hebben aardig in hun hoofd waar ze staan, waar ze naartoe willen en wat er nodig is om dat te bereiken. Maar je bent niet (meer) alleen. Je bedrijf groeide en je kreeg steeds meer personeel. Er gingen medewerkers weg, er kwamen
-
7 manieren waarop tijdens de vakantie winst weglekt
BlogDe zomervakantie is het moment waarop je als ondernemer eens goed kan bijkomen van een heel jaar hard werken in en aan je bedrijf. Even helemaal weg, loskomen van de dagelijkse werkzaamheden en de zaak overlaten aan je personeel. Maar, hoe tref je jouw bedrijf
-
Chris de Groot: Hoe ontwikkelt het vak verkopen zich in het MKB?
BlogCorporate bedrijven, oftewel bedrijven die groter zijn dan MKB-ondernemingen, ‘kapen’ steeds meer klanten weg bij MKB’ers. Dat doen ze onder meer door te werken met SMART doelstellingen, met marktonderzoek, met goed opgeleide verkopers, en soms met grote budgetten om nieuwe klanten als het ware te
-
Jacques Suijdendorp: Wat zou je bedrijf jóu moeten bieden?
BlogAls mkb-ondernemer wil iedereen van alles van je. Je klanten, je werknemers, de overheid en de belastingdienst. Voor je ’t weet regeert ongemerkt de waan van de dag en ben je razend druk met alles wat móet. Zeker als je bedrijf groeit. Maar wat wil
-
Dave van Keijsteren: Visie over 5 jaar
BlogZijn vader had een groothandel in gewasbeschermingsmiddelen, zaaizaden en meststoffen en leverde aan agrarische klanten. Die hadden behoefte aan ongediertebestrijding en zo ontstond in 1991 ZUNGO ongediertebestrijding. Tegenwoordig ZUNGO Pest Control. Dave van Keijsteren nam in 2014 het bedrijf over. ZUNGO heeft een landelijke dekking
-
Ger de Bruyn: Visie over 5 jaar
BlogGer de Bruyn startte in 1998 zijn bedrijf Ingressus samen met een vennoot die enkele jaren later afhaakte vanwege een burn-out. Hij heeft inmiddels 12 medewerkers en is gespecialiseerd in bibliografische metadata en zakelijk informatiebeheer. Zijn klanten variëren van ziekenhuizen, hogescholen, universiteiten tot kennisorganisaties als
-
Wim Kerseboom: Hoe maak ik een team van mijn medewerkers?
BlogMedewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van een bedrijf. Essentieel is dat medewerkers als team samenwerken. Deze maand gaan we in op de ondernemersvraag: ‘‘Hoe maak ik een team van mijn medewerkers?” Wim Kerseboom, één van de 25 bedrijfsmentoren bij thexton armstrong nederland, heeft uitgebreide ervaring op personeelsgebied,
-
Daniël Rebollo: Wat kun je leren van……
BlogAls ondernemer moet je ook zaken managen waarvoor je in eerste instantie niet hebt gekozen. Soms worstel je met verschillende petten, rollen en aandachtsgebieden; een goed moment om hulp te vragen. Onze klant Daniël Rebollo, eigenaar van VGO Support (vastgoedonderhoud), deed dat en startte zijn
-
André Spitteler: Wat kun je leren van……
BlogOndernemers helpen bij lastige vraagstukken. Dat is waar de mentoren van thexton armstrong zich voor inzetten. Met het besef dat er best een barrière kan zijn om ‘om hulp te vragen’. Dat gold ook voor André Spitteler van Aannemersbedrijf Aspect BV. Toch is hij meer
-
Jan-Harmen de Goeijen: Ben ik klaar voor de overdracht van mijn bedrijf?
BlogJe bedrijf overdragen is voor de meeste ondernemers een belangrijke gebeurtenis die je meestal maar één keer meemaakt. Dat is precies de reden waarom vrijwel niemand er ervaring mee heeft. Hoe weet je dan of je klaar bent voor de overdracht van je bedrijf? Jan-Harmen
-
Richard Lock: Mijn marketingbudget is weggegooid geld
BlogAls groeiende ondernemer heb je je geld hard nodig. Je financiën moeten groeien zodat je weer investeringen kunt doen in je bedrijf. Want als je een maand stilstaat in deze groeifase, heb je kans dat je op een faillissement afstevent. Een investering waar veel van
-
Steven Endema: Visie over 5 jaar
BlogVan de Bunt Isolatietechniek Een isolatiebedrijf gespecialiseerd in spouwmuurisolatie, vloerisolatie, bodem- en dakisolatie. Isoleren woningen, gebouwen, kantoren. En zorgen zo voor de verduurzaming ervan. Steven Endema is sinds 2011 werkzaam als adviseur bij Van de Bunt en vanaf mei 2020 eigenaar. Wanneer ondernemers bij thexton armstrong komen
-
Richard Lock: het doel van iedere onderneming – winst maken?
BlogIn een ver verleden, tijdens mijn eerste colleges bedrijfskunde, vertelde mijn docent dat het doel van iedere onderneming is om winst te maken. Wij geloofden dat en het heeft nog vele jaren geduurd voordat ik het inzicht kreeg dat dit gevaarlijke onzin is. Sterker nog,
-
7 manieren om meteen je omzet te verhogen
BlogZo’n titel klinkt als een 'word-snel-rijk-programma’ uit Amerika, maar deze 7 manieren zijn eigenlijk zo Hollands als maar kan. Bovendien zijn ze ook geschikt voor ondernemers die een bedrijf hebben dat meer dan een miljoen euro omzet realiseert. Veel ondernemers lopen omzet mis, omdat ze
-
Koen Berghuis: Zo voorkom je het vertrek van goede medewerkers
BlogIn de huidige markt maak jij je wellicht ook meer en meer zorgen over hoe je goede medewerkers kan behouden voor jouw bedrijf. De markt trekt aan en er is volop werk, maar de arbeidsmarkt lijkt uit balans, zeker voor technisch geschoolde medewerkers. Hoe voorkom
-
Vijf voordelen van optimalisatie voorraadbeheer
BlogVeel bedrijven in het MKB hebben hun voorraadbeheer nog niet geautomatiseerd óf ze plukken er nog onvoldoende de vruchten van. Veelal veroorzaakt door tijdgebrek, kennis en/of onvoldoende zicht op de te behalen voordelen in relatie tot de benodigde investering in tijd en geld. Een succes verhaal
-
De schaalbaarheid van je onderneming (deel 3 van 3)
BlogMet de volgende tips zorg je ervoor dat je onderneming schaalbaar is, jij op de hoogte blijft van wat er speelt en je klaar bent voor verdere groei. Tip 1: Blijf op de hoogte van de markt Wil je je klanten goede producten en/of diensten aan kunnen
-
De schaalbaarheid van je onderneming (deel 2 van 3)
BlogJe medewerkers klaarmaken voor groei: snappen ze het, willen ze het en kunnen ze het? Waarbij ‘het’ staat voor hetgeen jij met jouw bedrijf wil bereiken. Met de volgende tips zorg je ervoor dat je onderneming schaalbaar is en jij en werknemers klaar zijn voor verdere
-
De schaalbaarheid van je onderneming (deel 1 van 3)
BlogWanneer je een eigen bedrijf start, streef je naar groei en succes. Wanneer je onderneming groeit, is het belangrijk dat de winst met de omzet meegroeit. Maar hoe zorg je ervoor dat je dit gaat realiseren? Hoe zorg je er daarbij voor dat je bedrijf
-
Mijn werknemers gaan op vakantie, maar wanneer kan ik als ondernemer ook even weg?
BlogEen groeiend bedrijf betekent hard werken als ondernemer. Je hebt inmiddels een aantal werknemers en die willen op vakantie. Ook jij hebt behoefte aan even opladen van het werk. Kun je zomaar even weg? Hoe regel je dat op kantoor en hoe zit dat met
-
Ondernemersvraag: Hoe zorg ik ervoor dat mijn doelgroep mijn toegevoegde waarde ziet?
BlogWanneer je de onderneming wilt laten groeien, loop je tegen verschillende obstakels aan. Zo kan het zijn dat je klanten of je doelgroep je moeilijk weten te vinden. Of dat je ze verliest aan concurrenten, omdat ze niet zien waarom ze per se bij jou
-
Ondernemersvraag: hoe zet ik mijn bedrijf sterker in de markt?
BlogAls ondernemer start je een bedrijf vanuit een bepaald idee en bijbehorend persoonlijk doel. Je speelt in op een behoefte vanuit de markt waar je een potentiële oplossing voor hebt gevonden. Maar wat doe je als je onderneming onvoldoende van de grond komt? Als de
-
5 tips voor persoonlijke groei van ondernemers
BlogBij het runnen van een onderneming komt veel kijken. Zeker als die zich in de groeifase bevindt. Je klantportefeuille neemt toe, je team groeit, je krijgt te maken met het aansturen van mensen. Ondertussen wil jij je social media up to date houden, nieuwe klanten
-
Welke kies je: raad van commissarissen (rvc) of raad van advies (rva)?
Blog“Asking uncomfortable questions in a constructive way.” Zo wordt de taak van een raad in het Engels pakkend omschreven. Voor de directie van een mkb-onderneming is een goede raad opbouwend kritisch: zij houdt toezicht op hun beleid en functioneren. Maar wanneer kies je een RvC en wanneer een
-
Bereken je kostprijs eenvoudig met deze checklist
BlogOmzetgroei is één, of het lukt om de winst mee te laten groeien is een tweede. Je prijsbeleid is hier sterk van invloed op. Nu de vakantie voorbij is, is het een mooi moment om dat beleid eens onder de loep te nemen. In deze
-
Een grote voorraad: kans of bedreiging?
BlogLekker handig toch, zo’n grote voorraad? Je hoeft nooit mis te grijpen en kunt altijd snel leveren aan je klanten. Maar ja, in zo'n grote voorraad zit wel geld en risico. We zien steeds meer dat voorraden nog maar beperkt aangehouden worden. In de bouw
-
Wim Kerseboom: 5 tips tegen winstlekkage
BlogAls ondernemer heb je soms het gevoel dat het geld makkelijker uitgegeven wordt dan dat het binnenkomt. En dat jij de enige bent die dat in de gaten moet houden. Waarom alleen jij? Waarom is niet iedereen binnen het bedrijf bezig om de kosten te
-
Speel jij met de gedachte je bedrijf te verkopen?
BlogSpeel jij met de gedachte je bedrijf te verkopen? Dan ben je daar niet uniek in! Het aantal ondernemers dat binnen twee jaar het bedrijf denkt te verkopen, is binnen een jaar gestegen van 9% naar 20%. Bijna de helft (47%) zegt open te staan
-
Hoe spreek ik medewerkers aan op hun gedrag?
Blog“Waren mijn medewerkers maar net zo ondernemend als ik” en “Ze werken alleen maar voor hun maandsalaris” zijn van die opmerkingen die je vaak hoort in ondernemerskringen. Worstel jij met enige regelmaat met het gedrag van jouw werknemers? Dan worstel je in veel gevallen feitelijk
-
Hoe volg je het succes van jouw bedrijfsplan?
BlogEn? Ben je bezien vanuit de huidige omstandigheden het jaar toch goed begonnen? Het is alweer eind januari en dat betekent dat we nog 10 (tien) maanden te gaan hebben om onze doelen te bereiken. Misschien denk je, “Hoezo nog maar 10?”. Dat komt omdat
-
5 onmisbare adviezen voor na de lockdown
BlogHet afgelopen jaar was er natuurlijk één om snel te vergeten. Gelukkig zijn de meeste ondernemers alweer volop bezig met de toekomst. Hoe ga jij eigenlijk 2021 plannen nu de lockdown er nog steeds is? In dit artikel geven we je graag concrete adviezen om
-
Murw gebeukt door Corona? Je hoeft er niet alleen voor te staan
BlogHet zijn rare tijden. De ene ondernemer kan het werk niet aan en sluit 2020 af met een recordomzet. De andere ondernemer vraagt zich af of hij de komende maanden de rekeningen nog wel kan betalen. Helemaal nu met de nieuwe maatregelen. De invloed van
-
Wat is het beste moment om acquisitie te doen?
BlogHet werven van klanten – acquireren – is voor veel MKB-ondernemers een vervelend onderdeel van ondernemen. Ze zijn veel liever bezig met hun vak, met produceren of diensten verlenen. Echter, niet acquireren betekent te weinig klanten, omzet en winst. Hollen of stilstaan Ik ben mijn bestaan als
-
Hoe voer jij strategische veranderingen door in jouw bedrijf?
BlogVeel ondernemers willen strategische veranderingen doorvoeren in hun bedrijf om meer winst te behalen, structuur te creëren of groei te realiseren. Vaak lukt dat niet, omdat dagelijkse bezigheden alle aandacht opeisen. Daardoor is er geen tijd voor het uitdenken en realiseren van structurele veranderingen. Maar
-
Prijzen verlagen of verhogen: wat levert uiteindelijk meer winst op?
BlogPrijsbeleid is een belangrijk aspect van de bedrijfsvoering van elke onderneming. Een juiste prijsstelling is in lijn met de waarde van het product of dienst die je levert en moet ervoor zorgen dat je uiteindelijk voldoende rendement overhoudt. Helaas zien we veel ondernemers in het
-
Winstlekkage week: aandacht voor optimale bedrijfsvoering in het MKB
BlogVan vakspecialist naar ondernemer: het is een overgang die vele valkuilen kent. Toch bereiken ons vooral de succesverhalen, want de druk om succes uit te stralen is groot. Uit onderzoek van thexton armstrong blijkt echter dat bij 9 op de 10 MKB-bedrijven winst weglekt, gemiddeld
-
Weet jij nou echt wat jouw klant werkelijk nodig heeft?
BlogElke ondernemer verkoopt graag en het liefst zo veel mogelijk. Hij laat geen gelegenheid onbenut om te vertellen hoe goed zijn dienst of product is, wat de voordelen ervan zijn, wat je er allemaal mee kunt bereiken. De klant kan eigenlijk niet zonder, en hij
-
131 Subsidiepotten voor MKB: doe er vooral je voordeel mee!
BlogSubsidies. Een woord dat ons MKB’ers als muziek in de oren klinkt, zeker in deze tijden. Wist je dat er speciaal voor het MKB maar liefst 131 subsidiepotten en potjes zijn? Je leest het goed: 131, met allemaal hun eigen regeling, beoordelingscriteria en indienprocessen. Het
-
Hoe te groeien met mijn bestaande producten in mijn huidige markt?
BlogAl in 1957 ontwikkelde Igor Ansoff, Amerikaan van Russische komaf, zijn welbekende matrix met vier groeistrategieën. Afhankelijk van je product en markt – bestaand of nieuw – kun je één van deze strategieën kiezen. In deze blog leg ik uit hoe je 'marktpenetratie' in de
-
Even een stukje omrijden, maar je doel blijft in zicht
BlogNatuurlijk is er een tijd na corona, net zo goed als dat de aarde blijft doordraaien. Daar hoeft niemand aan te twijfelen. Maar hoe treed je die tegemoet, hoe bereid je je als ondernemer daarop voor? Hoe zorg je ervoor dat je straks weer full swing zaken kunt
-
Grote klanten zijn niet zaligmakend
BlogMoet je als ondernemer vooral grote klanten aan je proberen te binden? Elke ondernemer zal in eerste instantie volmondig ‘ja’ zeggen. Grotere klanten geven meer omzet, minder factuurtjes, grotere winsten… toch? Niet altijd. We leggen een paar valkuilen bloot zodat jij er niet in hoeft
-
Bepaal in 6 stappen de doelgroep voor jouw bedrijf
BlogOndernemers vinden het vaak lastig om een doelgroep te kiezen. Ze durven en willen hierin geen keuze maken. Toch is het wel belangrijk om je doelgroep te bepalen, want dit zorgt voor een succesvol bedrijf waar klanten graag komen. Regelmatig kom ik ondernemers tegen die deze
-
Prijzen bepalen: vraag wat je waard bent, niet wat je kost
BlogGeld vragen voor hetgeen dat jouw bedrijf maakt of doet lijkt heel eenvoudig, maar dat is het niet altijd. Vaak maken ondernemers hun prijzen te laag en vragen ze niet wat ze nodig hebben en waard zijn. Aan de hand van het verhaal van Annet
-
Hoe groot moet mijn voorraad zijn?
BlogMoet je als ondernemer juist een grote of een kleine voorraad hebben? Veel ondernemers worstelen met deze vraag. Aangezien voor zowel een grote als een kleine voorraad iets te zeggen valt, is op deze vraag helaas geen eenduidig antwoord te geven. Wel is duidelijk dat
-
Durf jij scherpe strategische keuzes te maken?
BlogEen bedrijf dat stil staat gaat achteruit. Daarom is het belangrijk om na te denken over de toekomst van je bedrijf. Om een heldere koers te bepalen die past bij de identiteit van jouw bedrijf moet je bepaalde – scherpe – strategische keuzes maken. Er zijn
-
De nummer 1-oplossing voor te veel drukte op het werk
BlogBen jij ook zo’n ondernemer die zich aan het eind van de dag realiseert dat je veel hebt gedaan, maar lang niet hebt afgekregen wat je eigenlijk wilde? Heb je het idee dat je vooral werkt volgens de waan van de dag? Of dat je
-
Hoe je de instroom van nieuw personeel stimuleert (in 5 stappen)
BlogBinnen veel mkb-bedrijven is er een schreeuwend tekort aan gekwalificeerd personeel. Dit belemmert je de vruchten te plukken die de huidige economie biedt. Volg onderstaand stappenplan om de instroom van nieuwe mensen te stimuleren. 1) Breng de financiële gevolgen van het tekort in kaart Zet de gevolgen
-
6 tips om je verkoopresultaten te verbeteren
BlogEn? Merk jij ook dat de economie weer volop aangewakkerd is? Zit jouw omzet ook weer in de plus? Ik spreek wekelijks ondernemers die op voorgaande vraag weifelend antwoorden. In deze blog geef ik daarom zes tips die resulteren in meer verkoop mét een betere
-
Wat zijn de kritieke punten in jouw bedrijfsvoering?
BlogKan jouw bedrijf de vraag naar producten en diensten nog bijbenen? Aanvankelijk werd de groei met enthousiasme ontvangen, maar langzamerhand nemen de zorgen steeds meer toe. Zowel op korte termijn “Hoe kan ik al mijn klanten goed bedienen en tegelijk mijn eigen organisatie blijven door ontwikkelen?”, als
-
4 tips om de structuur van jouw bedrijf te versterken
BlogWerken aan versterking van de structuur van jouw bedrijf. Daarvoor zijn vier aandachtspunten te onderscheiden, die in deze blog worden toegelicht. 1) Check de ‘verborgen knelpunten’ in de bedrijfsvoering Hiermee wordt bedoeld dat je met je team nagaat waar in de organisatie de meest kwetsbare onderdelen zitten.
-
De accountant en de adviseur: zoek de verschillen
BlogBijna iedere ondernemer in het MKB heeft een accountant voor de controle op de boekhouding en de jaarrekening. Door de vaak lange relatie tussen de ondernemer en de accountant, is deze laatste een vertrouwenspersoon geworden en voorzien ze de ondernemer ook van bedrijfsadvies. Maar in
-
In 5 stappen naar meer winst
BlogStel, je hebt je bedrijf de afgelopen jaren weg kunnen houden van problemen. Eventueel heb je wat verlies moeten nemen, maar je bent niet ten onder gegaan. Misschien zelfs gegroeid, maar niet overdreven. De vooruitzichten zijn positief. Maar nu heb je toch moeite om de
-
5 tips om besluitvorming in jouw onderneming te verbeteren
BlogAls ondernemer neem je dagelijks besluiten om je bedrijf verder te helpen. Beslissingen die je niet maar even op zijn beloop laat. Sommige besluiten hebben immers verstrekkende gevolgen voor jou of jouw medewerkers. Druk maakt het nemen van een besluit extra moeilijk en spannend. Niet iedereen
-
Zeg wat je doet en doe wat je zegt!
BlogHoe vaak loop jij privé of zakelijk tegen leveranciers, winkeliers of dienstverleners aan die zich niet aan gemaakte afspraken houden? Ergerlijk nietwaar? Om dit te voorkomen is het altijd goed om ook jezelf kritisch te bekijken. Zeg jij wat je doet, en doe jij wat
-
Hoe je faalkosten en verspilling terugdringt met TIM WOODS
BlogIn de bouwsector gaat veel geld verloren aan faalkosten en verspilling. Het gefragmenteerde bouwproces wordt doorgaans als belangrijkste oorzaak gezien. Zo werken vaak een groot aantal partijen samen, waarbij elke overgang een bron is van faalkosten en verspilling. Maar hoe pak je dat nu aan? Onder
-
Is een bedrijfscultuur ook iets voor het MKB?
BlogEen onderdeel van de thexton armstrong-aanpak is dat we met de ondernemers en hun teams bespreken welke bedrijfscultuur het beste bij ze past. Daarbij maken we onderscheid tussen de cultuur zoals die er nu is en hoe die idealiter zou zijn. Vaak denken ondernemers bij