Plan vrijblijvend afspraak

Blog

Richard Lock: ‘Mijn marketingbudget is weggegooid geld’

Als groeiende ondernemer heb je je geld hard nodig. Je financiën moeten groeien zodat je weer investeringen kunt doen in je bedrijf. Want als je een maand stilstaat in deze groeifase, heb je kans dat je op een faillissement afstevent. Een investering waar veel van onze klanten niet aan denken, omdat het ver van ze afstaat, is marketing. Je bent gegroeid, krijgt klanten en doorverwijzingen. Het werk komt op je af en daardoor groei je. Wat dan te doen met marketing?

 

Richard Lock is partner en mentor bij thexton armstrong. Hij vertelt je dat marketingbudget geen weggegooid geld is. “Als je bedrijf groeit, is het belangrijk grip en controle te krijgen op je salesproces, want je kosten lopen door. Dan komt het marketingverhaal op je af en daar moet je dan wat mee. Ongeveer 7 van de 10 van onze klanten zitten in deze fase. En wij geven ze bewustwording mee: hoe weet jij dat marketing een goede investering is? Wanneer, en hoe snel?”

 

Bereiken van klanten
Wil je weten waar jij je marketingbudget aan moet spenderen, dan gaan we terug naar de kern: wie is jouw A-klant en waarom? Hoe kloppend is de mix en match van de propositie met die klant, en hoe ga je die kloppend maken? Dan is de volgende stap hoe je met die propositie je klant bereikt. “Bedenk waar je A-klant zit. Via welke kanalen kan je die het beste bereiken? Heeft het zin om te adverteren bij het voetbalveld als jouw klant zich daar niet bevindt? Het is zonde om daar dan tienduizend euro aan uit te geven.”

 

Marketingbudget
Je budget is bedrijfsafhankelijk. Dit heeft ook weer te maken met waar je klanten zich bevinden en wat je verdienmodel is. Richard: “Ik vind een veel geciteerde uitspraak van Lord Leverhulme, grondlegger van Unilever veelzeggend: ‘Ik weet dat vijftig procent marketingbudget weggegooid geld is, ik weet alleen niet welke vijftig procent.’ Ik denk dan, dat moet toch beter kunnen!” Ontdek wie je klant is, waar die zitten, waar ze behoefte aan hebben, en speel daarop in.

 

Expert
Om tot een goed marketingplan en -budget te komen, is het van groot belang dat je de resultaten van je marketinginzet blijft meten. Wanneer en hoe weet ik of die inzet succesvol verloopt? Zorg dat je doelen opstelt voor je marketing: dan kan je het succes van de investering meten. Dit kan je zelf bijhouden, maar dit is ook een kans om te investeren in een marketeer, geeft Richard als tip. “Uiteindelijk is marketing een vak. Dat is de eerste les in ondernemerschap: weet waar je goed in bent, en waar niet. Ik zal altijd adviseren om de expert erbij te halen. Investeer als je echt meters wilt maken. Die kan namelijk naar het totaalplaatje kijken met een marketingbril op.”

 

Fouten maken
Volgens Richard wordt je marketingsucces uiteindelijk bepaald van hoe snel je in staat bent om fouten te maken. Je kan het theoretisch goed bedenken, maar uiteindelijk moet je het gaan doen. “En dan dus je fouten snel erkennen en corrigeren. Van start-up naar scale-up zal je met beperkte middelen heel slim die schijnwerper op moeten zoeken. En fouten zal je maken, maar dat hoort bij het ondernemen.”

 

Wil jij eens in gesprek met Richard of een andere mentor van thexton armstrong bij jou in de buurt, om te praten en sparren over het marketingplan en -budget van jouw onderneming? Laat hier dan je gegevens achter en dan nemen wij contact met je op voor een vrijblijvende kennismaking met een van onze mentoren.