Dikke muur

Covid-19 heeft zich voor het bedrijfsleven opgeworpen als een hoge, driedubbel dikke muur die uit de mist opdoemt. Niemand zag die muur staan, hij werd ook niet aangegeven op je navigatiesysteem. Maar hij staat er wel opeens. Als je niets doet weet je dat je er keihard tegenaan knalt. De kunst is om snelheid te minderen, gecontroleerd vóór de muur een bocht te maken, om het obstakel heen te rijden en via een andere route de weg naar je doel te vervolgen.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Klopt. Maar dat maakt de noodzaak er niet minder om.

Bocht maken

Hoe maak je die bocht? Voor elk bedrijf is het zaak te weten waar het goed in is, en waarin minder. Maak met je medewerkers een eerlijke sterkte/zwakte-analyse: wat zijn de krachten van je bedrijf, en waarin presteer je minder?

Concentreer je op waar je goed in bent. Besteed geen aandacht (meer) aan zwakkere producten en diensten: daar win je nooit de oorlog mee. Concentreer je op je kracht. En vind de wegen die jouw bedrijf om die muur leiden.

Flexibiliteit

Het kunnen bijsturen vraagt om flexibiliteit. Bijvoorbeeld door zaken die nu te veel tijd kosten uit te besteden en interne processen aan te passen. Of door tijdelijk extra krachten aan te trekken, of juist even geen gebruik te maken van medewerkers. Door te investeren in het machinepark zodat je niet alleen dit ene, maar voortaan ook dat andere product kunt maken. Kortom, flexibiliteit om (weer) te kunnen voldoen aan de (net iets andere) vraag vanuit de markt en om de volgende muren te omzeilen.

Four wheel drive

Heb je die andere route gevonden, is het zaak om de veranderingen vast te leggen. Andere doelgroepen, andere processen, andere regels: zorg dat de structuur van je bedrijf zich daarop aanpast. Als je nieuwe route over ruig terrein voert, heb je niet zoveel aan een standaard Opeltje. Dan kom je verder met een four wheel drive.

En de bedrijven in die zwaar getroffen branches dan, zoals toerisme, evenementen, horeca? Op die ondernemers wordt een extra beroep op hun creativiteit, hun ondernemerschap gedaan. Ik ben me daar terdege van bewust. Er zijn zonder meer kansen. Ik zie genoeg bedrijven om me heen, ook in de zwaar getroffen markten, die nieuwe wegen hebben gevonden. Echt, er zijn kansen!

Slagen

Ooit, zoveel jaren geleden, ben je begonnen als ondernemer. Uit het niets maakte je een dienst of product waarmee je mensen blij maakte en jij een behoorlijke boterham verdiende. Deze tijd doet opnieuw een beroep op dat creatieve vermogen, op dat pure ondernemerschap. Waarom zou je er toen wel, en nu niet in slagen??

Vind je dit interessant en wil je geen blog meer missen? Schrijf je nu in voor de MKB updates.