Plan vrijblijvend afspraak

Blog

7 manieren om meteen je omzet te verhogen

omzet verhogen

omzet verhogen

Zo’n titel klinkt als een ‘word-snel-rijk-programma’ uit Amerika, maar deze 7 manieren zijn eigenlijk zo Hollands als maar kan. Bovendien zijn ze ook geschikt voor ondernemers die een bedrijf hebben dat meer dan een miljoen euro omzet realiseert. Veel ondernemers lopen omzet mis, omdat ze de mogelijkheden om op zeer korte termijn hun omzet te verhogen niet kennen of niet benutten. En dat zonder enorme investeringen, dus het levert ook nog eens meer winst op! Het enige dat eigenlijk nodig is, is afstappen van “ja, maar…”.

1: Verhoog je prijzen

“Ja, maar…” Nee! Niet meteen denken dat het niet werkt in jouw markt, met jouw product, met jouw klanten. Het werkt ALTIJD, in alle markten en met alle klanten. Neem een voorbeeld aan de banken. Die verhogen gewoon hun prijzen en iedereen betaalt! De meeste bedrijven durven het niet, vanwege de angst dat klanten weglopen. En dat gebeurt (soms) ook als je de prijzen verhoogt. Maar je omzet stijgt harder en soms krijg je er zelfs klanten bij.

2: Verkoop aan de rijken

Wees geen Calimero, zoek mensen of bedrijven met geld. Je hoeft geen deel uit te maken van de ‘incrowd’ van rijke mensen of vermogende bedrijven om aan deze klanten te verkopen. Upgrade je producten/diensten naar het hogere segment, want daar zijn minder spelers. Prijs speelt hier een minder grote rol, omdat ze het toch kunnen betalen.

3: Ontwikkel een ‘Premium’-aanbod

Zo neem je ook die 2-10 procent van de markt mee die meer willen dan de andere klanten. Er zijn klanten (zakelijk en particulier) die een VIP-behandeling willen (bijvoorbeeld bij storing binnen 2 uur iemand op de stoep, in plaats van binnen een halve dag). Zij zijn bereid daar een hoger tarief voor te betalen.

4: Upsell

Engels voor meer verkopen aan dezelfde klant. Werk een aanbod uit dat je doet nadat de eerste koop (bijna) rond is. Leer van BOL.com: als je een boek in je winkelwagen legt, krijg je meteen te zien wat ‘andere klanten kochten’. Zoiets kan ook in offline trajecten.

5: Vraag om getuigenissen

Zorg ervoor dat je klanten laten weten hoe ze jouw product/service hebben ervaren en publiceer dit (website, brochure, etc.) met hun toestemming. Doe een voorstel voor de tekst en laat het bevestigen (en de klant voelt zich gewaardeerd omdat je zoveel aandacht geeft).

6: Durf te vragen

Weer een ‘Calimero’-item: veel ondernemers en verkopers hebben moeite de verkoop rond te maken door gewoon te vragen om de business. Wees niet bang; nee heb je, ja kun je krijgen. Maak er een gewoonte van om (op het juiste moment) te vragen om de opdracht.

7: Zoek, vind en oogst het laaghangend fruit

Uit onderzoek is gebleken dat 68 procent van de klanten die geen zaken meer met je doet, vertrokken is door gebrek aan contact en aandacht. Als daar geen laaghangend fruit in zit! Het kost 5 keer zoveel om een nieuwe klant binnen te halen, als een volgende keer aan een bestaande klant te verkopen. Dus: blijf in contact met je klant na de deal. Vernieuw je aanbod regelmatig en breng je klant op de hoogte. Doe aanbiedingen. Zorg dat je klant je doorverwijst naar nieuwe potentiële klanten (prospects) en vraag actief om die doorverwijzing.

Veel ondernemers hebben last van te lage omzet, hoge kosten en te weinig winst. Daar staat tegenover dat ze met een goede aanpak meer omzet en winst kunnen bereiken. Vaak al binnen een paar weken, maar zeker in een jaar. Wij helpen ondernemers aan overzicht over waar binnen de onderneming de ‘gaten’ zijn gevallen, omdat ze door gebrek aan tijd, kennis, interesse etc. zich niet hebben kunnen richten op de ontwikkeling van het bedrijf. Ze waren vooral bezig met de inhoud, de ‘core business’.

Wil jij ook ervaren hoe je meer inzicht krijgt in waar de gaten gevallen zijn, waar de cash en winst uit de onderneming weglekt en wat je daaraan kan doen? Doe dan de Winstlekkage-quiz, of maak een afspraak met een adviseur bij jou in de buurt!