Plan vrijblijvend afspraak

Blog

Hoe je faalkosten en verspilling terugdringt met TIM WOODS

In de bouwsector gaat veel geld verloren aan faalkosten en verspilling. Het gefragmenteerde bouwproces wordt doorgaans als belangrijkste oorzaak gezien. Zo werken vaak een groot aantal partijen samen, waarbij elke overgang een bron is van faalkosten en verspilling. Maar hoe pak je dat nu aan?

Onder faalkosten en verspilling vallen alle kosten die gemaakt moeten worden om zaken te herstellen. Bijvoorbeeld wanneer niet volgens de specificaties is geproduceerd en dit hersteld moet worden of wanneer kosten zijn gemaakt die niet bijdragen tot waar de klant voor betaalt.

Waarom is de bouw gevoeliger voor faalkosten en verspilling?

Het gefragmenteerde bouwproces wordt vaak als belangrijkste oorzaak genoemd. Het proces kenmerkt zich door scheiding tussen ontwerp en uitvoering en er wordt samengewerkt met een groot aantal partijen, waarbij elke overgang een bron is van faalkosten en verspilling.

Machine, materiaal en menskracht worden verspild, waardoor een groot beslag wordt gelegd op de onderneming, in tijd en geld. Schattingen van faalkosten lopen uiteen, maar zijn allemaal hoog. Zo meldt een artikel uit NRC:

  • Adviesbureau BouwKennis heeft het over 11 procent van de totale omzet aan faalkosten.
  • Uit onderzoek van Nyenrode blijkt 20 procent van de opdrachtsom.
  • McKinsey heeft het over 30 procent bij grote projecten.

Maar hoe pak je dat nu aan?

Als je winstmarges niet hoog zijn, waarom neem je dan niet meer moeite om met de opdrachtgever de faalkosten terug te dringen? Een veelgebruikte oplossing uit het lean-denken, is om een onderscheid te maken tussen hetgeen dat waarde toevoegt voor de klant en dat wat niets toevoegt; de TIM WOODS-methodiek. Elke letter staat voor een onnodige kostenpost, die hierna van enkele voorbeelden wordt voorzien.

1) Transport

  • Het onnodig verplaatsen en vervoeren van goederen en documenten.
  • Offertes die fysiek langs verschillende functionarissen moeten.
  • Materiaal dat meerdere keren wordt verplaatst voordat het gebruikt wordt.
  • Medewerkers die onnodig heen en weer lopen en rijden.

2) Inventaris

  • Onnodige voorraad.
  • Te veel werk tegelijk in uitvoering, waardoor werk ook stilligt.
  • Te veel opgeslagen materiaal op een bouwterrein of magazijn waar alle restmaterialen worden opgeslagen.

3) Motion

  • Overbodige beweging, zoals informatie die niet op de werkplek beschikbaar is
  • Informatie die niet goed is vastgelegd, waardoor het noodzakelijk is om met een collega te overleggen.
  • Werkplekken die niet goed zijn georganiseerd, waardoor er veel extra moet worden gelopen.

4) Wachten

  • Wachten op materiaal, goedkeuring en collega’s.
  • Wachten tot iemand terugbelt.
  • Droogtijd van dekvloer of stucwerk.
  • Onderaannemer die afspraak niet nakomt.

5) Overproductie

  • Meer aanbieden dan nodig is.
  • Te veel, te vroeg of te snel produceren.
  • Meer leveren dan dat met klant is overeengekomen.
  • Bouwtraject dat start voordat alle woningen zijn verkocht
  • Starten voordat de opdracht is bevestigd

6) Overbewerking

  • Meer doen dan dat er met de klant is afgesproken.
  • Meerwerk uitvoeren dat niet wordt doorberekend.
  • Controle op controle stapelen om fouten te voorkomen (check, check, dubbelcheck).
  • Offertes voor potentiële klanten maken zonder vooraf de slagingskans vast te stellen
  • Gebruikt worden als calculatiebureau.
  • Dossiers zowel fysiek als ook elektronisch opslaan.

7) Defecten

  • Fouten, zoals gegevens/mutaties die incorrect of onvolledig worden aangeleverd waardoor het verwerken niet in één keer kan plaatsvinden (zorgt voor herbewerking)
  • Verkeerde oplevering, de bekende ‘opleverpuntjes’ in de bouw.
  • Kortom: alles wat niet in één keer goed is.

8) Skills

  • Mensen die niet op de juiste plek zitten en niet tot hun recht komen..
  • Capaciteit van medewerkers wordt niet benut of er worden taken gedelegeerd die ze niet aankunnen.
  • Een top-down leiderschapsstijl, waardoor demotivatie, stress en vertrek van medewerkers op de loer ligt.
  • Fouten worden niet gezien als een kans om het systeem te verbeteren, maar medewerkers worden erop afgestraft.

Werknemers die passen in hun rol, nemen de verantwoordelijkheid en zijn gemotiveerd. Van alle acht verspillingen is ‘skills’ de grootste.

Winstlekkage tegen gaan met Tim Woods

thexton armstrong kan je helpen een succes te maken van je besparingsstrategie door TIM WOODS te introduceren. Als iedereen binnen jouw bedrijf zich meer bewust is van de faalkosten en verspilling, lekt er minder winst onbedoeld weg.

Wil jij weten of er in jouw bedrijf winst weglekt? Doe dan de Winstlekkagetest of maak direct een afspraak.

Wil jij eens praten en sparren met de schrijver van dit blog, Koen Berghuis, of een mentor van thexton armstrong in jouw buurt over jouw onderneming en processen?
Vul het formulier in op onze site, of mail je gegevens naar [email protected] of bel 036-2340 185. We nemen dan contact met je op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking.