Henk Schutten: Leid ik het bedrijf of leidt het bedrijf mij?
Je bent je bedrijf hoogstwaarschijnlijk gestart met een helder beeld voor ogen. Je wist hoe je het bedrijf zou runnen en wanneer je het zou doen. Loopt dat in jouw ondernemerschap anders dan gedacht of gewenst? Niet vreemd. Want dagelijks komen er enorm veel verschillende zaken af op jou, de ondernemer. En lijkt het of jij ongeveer van alles kennis en verstand moet hebben. En er tijd voor moet hebben. Denk aan de administratie, verkoop, productie, prijzen, voorraad, winstgevendheid, personeel, prioriteiten en gezondheid. Al die aspecten slurpen tijd, aandacht en energie. Heb jij soms ook het idee en het gevoel dat je geleefd wordt door jouw bedrijf? En dat je vrijwel overal alleen voor staat, over van alles moet beslissen en alles moet weten wat er in het bedrijf speelt? Ben jij zo’n ondernemer die hier dagelijks flinke stress van ondervindt en werk je je een slag in de rondte? Helemaal als je tal van zaken signaleert die je wil veranderen/verbeteren maar je vraagt je af waar je de tijd vandaan moet halen om daar werk van te maken. Nog meer uren werken is geen optie. Toch is er wel degelijk een oplossing voor dit veelvoorkomende probleem. Deze maand gaan we in op de ondernemersvraag: “Leid ik het bedrijf of leidt het bedrijf mij?”
Hoe pak je het probleem van teveel taken/verantwoordelijkheden in combinatie met structureel tijdtekort en te veel werkuren aan? Stel je voor dat je helder voor ogen hebt hoe je leven voor jezelf en je gezin eruit zou moeten zien.
Je hebt een goedlopend bedrijf dat dat leven ook mogelijk maakt. Stel je ook voor dat het voor het bedrijf volstrekt helder is wat de doelstellingen zijn en hoe je die realiseert. We gaan verder: je maakt mooie producten en behaalt een mooie omzet met een prima winstgevendheid. De klanten zijn tevreden en de medewerkers ook. Wellicht denk je nu ‘Zo had ik het inderdaad bedacht. Maar in de praktijk is het op een aantal gebieden nogal anders uitgepakt’.
De oplossing om te bereiken wat je oorspronkelijk voor ogen had, ligt voor de hand: houd of krijg focus en blijf open minded.
Kies voor focus en blijf open minded
Focus als eerste eens op jezelf, op je positie en op je doel. Vraag je in alle rust af wat je als eerste wilt bereiken, wat je nu echt belangrijk vindt en waarom dat zo belangrijk voor je is. Misschien heb je dat nog nooit gedaan, maar probeer dit eens te visualiseren, het tastbaar te maken en te voelen. Hoe helderder je dat hebt, hoe beter je jouw nieuwe aanpak kan realiseren. Vraag je daarnaast ook eens af of je wel alles alleen moet doen. Misschien is het beter om je vragen, ideeën, twijfels en zorgen te bespreken met iemand. Bij voorkeur iemand die je met raad en daad ondersteunt terwijl jij gefocust blijft op je belangrijkste doel of doelen en die er echt voor jou en je onderneming is.
Zaak is wel om minstens even betrokken en open minded te blijven als nu. Waarbij je kansen ziet en nieuwsgierig blijft naar ontwikkelingen in je bedrijf en je branche. Schat dat op waarde in voor je bedrijf. Hetzelfde geldt voor afwijkende meningen van je collega’s, omgevingen. Neem deze mee in jouw gedachten. Wat is je grootste wens?
Welke initiatieven zijn er nodig?
Welke initiatieven moet je nemen wanneer je je belangrijkste drie doelen helder voor ogen hebt? Vaak zijn dat de eerste dingen die in je opkomen. Ga daar eens goed voor zitten. Vraag je af welke acties je per initiatief zou moeten nemen om daadwerkelijk je doel te realiseren. Neem de tijd want het zijn je allerbelangrijkste doelen en grootste wensen, toch? Neem kleine stappen en hou het zo simpel mogelijk. Doe het daadwerkelijk, stel het niet telkens opnieuw uit. Ik weet het: er zijn tal van redenen om het voor je uit te schuiven. Soms zelf goede redenen. Maar, zoals je diep in je hart zelf ook weet: als je blijft uitstellen kom je nooit uit je vicieuze cirkel en kom je niet verder. En ik herhaal nogmaals deze tip: doe het niet alleen, zoek een sparringpartner en zorg voor een goed lopend team.
Vrijblijvend adviesgesprek?
Wil jij ook een vrijblijvend en kosteloos adviesgesprek met een bedrijfsmentor van thexton armstrong? Neem dan rechtstreeks contact op met Henk Schutten of met één van onze andere bedrijfsmentoren bij jou in de buurt. Je kunt ook ons contactformulier gebruiken.