Plan vrijblijvend afspraak

Blog

Prijzen verlagen of verhogen: wat levert uiteindelijk meer winst op?

prijsbeleid

prijzen verlagen of verhogen

Prijsbeleid is een belangrijk aspect van de bedrijfsvoering van elke onderneming. Een juiste prijsstelling is in lijn met de waarde van het product of dienst die je levert en moet ervoor zorgen dat je uiteindelijk voldoende rendement overhoudt. Helaas zien we veel ondernemers in het MKB hiermee worstelen. Ze durven geen hogere prijzen te vragen omdat ze dan bang zijn de deal te verliezen. Maar is dat wel zo? En haalt u nu wel meer omzet binnen met die lagere prijs EN houd je dan voldoende rendement over onderaan de streep?

De feiten liegen er niet om. Vele studies wijzen uit dat juist het verhogen van de prijzen een veel groter effect op het uiteindelijke rendement heeft. Korting geven om omzet binnen te halen, werkt niet.

Het klopt dat de markt moeilijk is en de prijzen onder druk staan. Wat niet klopt is dat je die omzet per se nodig hebt. Want zeg nu zelf: wie wil er nou verliesgevende omzet binnenhalen? Uiteindelijk gaat het toch maar om één ding: hoeveel je aan het eind van het jaar onderaan de streep overhoudt.

Stel dat je onderneming gemiddeld een bruto marge van 30 procent op de verkopen maakt. Stel dat je ook een premium prijsstrategie wilt volgen. Uit menig onderzoek blijkt dat als je de prijs met bijvoorbeeld 10 procent verhoogt, je minimaal 25 procent van de omzet moet verliezen wil dit uiteindelijk tot minder (absolute) marge leiden. Dat zal dus niet zo snel gebeuren en per saldo ga je bij deze strategie dus meer winst maken.

Als je de prijs echter met 10 procent verlaagt, dan moet de omzet met minimaal 50 procent (!) stijgen als je dezelfde absolute marge als voorheen wilt behouden. Zelden werkte deze prijsstrategie voor een bedrijf en in bijna alle gevallen heeft het uiteindelijk tot minder winst geleid. Dit is iets waar menig MKB-onderneming last van heeft. Daardoor lekt er op het gebied van prijsbeleid onnodig veel winst weg. Dat noemen we winstlekkage.

De praktijk wijst uit dat klanten vaak minder prijsgevoelig zijn dan je denkt. Durf die prijs nu eens een beetje te verhogen en ontdek wat voor positief effect dat heeft op je uiteindelijke rendement.

Dit is slechts één voorbeeld van hoe wij MKB-ondernemers zoals u helpen om hun rendement daadwerkelijk te verhogen. Meer voorbeelden nodig? Download dan de whitepaper ‘Haal meer uit je klant’ en ontdek hoe je het meeste rendement uit je klant haalt.

Vrijblijvend adviesgesprek?
Wil jij ook een vrijblijvend en kosteloos adviesgesprek met een bedrijfsmentor van thexton armstrong? Neem dan rechtstreeks contact op met Jacques Suijdendorp of met één van onze andere bedrijfsmentoren bij jou in de buurt. Je kunt ook ons contactformulier gebruiken.