Michiel van de Watering: Zo haal jij je omzetdoel
Een nieuw jaar betekent nieuwe doelen. Voorwaarde om die te halen is inzicht en overzicht. Dat is in de markt van dit moment belangrijker dan ooit. Je ziet mogelijke problemen voor jouw bedrijf pas aankomen als je weet wat de impact van economische ontwikkelingen op jouw onderneming is. Zorg ervoor dat je administratie op orde is, dan weet je hoe je ervoor staat. Dus ook wat je moet doen om je doelen te halen. Dat geeft rust.
Omzetdoelen stel je vast met je managementteam of als je dat (nog) niet hebt met je belangrijkste medewerkers. Relateer het omzetdoel aan de capaciteit van je bedrijf; is het haalbaar met deze bezetting? Om je maanddoel te berekenen deel je het omzetdoel door 11. Meestal tellen de vakantiemaanden juli en augustus voor de helft of is er een andere maand waarin vrijwel niets gebeurt.
Waarom meten
Meten is achteraf het resultaat bekijken van wat je hebt gedaan. Die informatie heb je nodig om je doelen te halen. Als je vanaf januari weet hoe je ervoor staat kun je het hele jaar bijsturen. Daarom is uitstel van je belastingaangifte door je accountant misschien handig voor je liquiditeit begin van het jaar, maar niet voor het broodnodige inzicht. Als jouw jaarcijfers pas tegen de zomer duidelijk zijn, weet je dan pas hoe het met je bedrijf gaat (lees: ging). Dan kun je tijdens het jaar niet bijsturen.
Op een kladblaadje
Je hebt geen ingewikkelde systemen nodig. Meten kan op een kladblaadje, als je de goede informatie maar hebt. Richt het meten vooraf goed in met je belangrijkste medewerkers. Houd bij welke omzet je de komende maand moet halen en check maandelijks of je op de goede weg bent. Is er voldoende vraag en loopt die in de pas met jouw doelstellingen? Zo niet, hoe kun je bijsturen? Controleer welke opdrachten of productgroepen het meest winstgevend zijn en focus daarop. Kun je daarvan leren door er meer van te verkopen? Zorg dat je niet afhankelijk wordt van een klein groepje klanten. Komt 80% van je omzet van 20% van je klanten dan is dat een risico. Stijgen je vaste kosten zoals huur, verzekeringen of energie? Bekijk dan of je daar zelf iets aan kunt doen of dat het noodzaak is om je prijzen (en daarmee je omzet) te verhogen.
Kies voor grip op je bedrijf
In de economie van dit moment gaat alles sneller. Je moet binnen een paar weken kunnen schakelen.
Kies daarom voor grip op je bedrijf. De belangrijkste stap is dat je actie onderneemt. Inzicht in je resultaten geeft rust en handvatten wat je moet doen. Benoem wat goed gaat en vier een feestje met je team. Dat geeft nieuwe energie. Verbeter de manier van produceren en/of de manier waarop je offertes opstelt. Zou houd je grip op je bedrijf.
Voorkom de valkuilen
Ik zie regelmatig bij ondernemers dat inzicht en overzicht ontbreekt. Bijvoorbeeld omdat de waan van de dag regeert, de administratie niet op orde is of zij hun ogen sluiten voor de realiteit. Inzicht in je cijfers is ook niet altijd leuk. Het kan best confronterend zijn als resultaten achterblijven bij je doelstellingen en verwachtingen. Bedenk dan dat inzicht je de kans geeft om bij te sturen en je resultaten te verbeteren. Zorg er ook voordat je accountant goed ondersteunt. Als je verschillende producten of diensten levert moet je per categorie kunnen zien wat de omzet en winst is.
Wil jij dit goed aanpakken?
Vraag dan onze hulp. Samen zorgen we ervoor dat jouw proces van meten, weten én verbeteren staat als een huis. Zodat jouw accountant levert wat je nodig hebt en we de juiste cijfers boven tafel halen. We leggen uit wat de consequenties van de cijfers zijn, ook voor je eigen inkomen. Je krijgt handvatten hoe je samen met jouw team bij kunt sturen en we bewaken de voortgang. Dat is pas grip op je zaak!
Michiel van de Watering, Bedrijfsmentor