Doorgroeien van klein- naar middenbedrijf? Kwestie van mindset!
Zou het niet fantastisch zijn als je je bedrijf met een factor 2 zou kunnen laten groeien? Of een factor 5? Of zelfs 10? Hoe zou je er dan voor staan? Natuurlijk is het geweldig om een schaalbaar bedrijf te hebben, om hard te werken aan bedrijfsgroei, maar voordat de fantasie op hol slaat… Hoe kom je daar?
Het verschil tussen klein- en middenbedrijf zit hem niet zozeer in de omzet of het aantal werknemers (dit is wel zo volgens de definitie), maar in de mindset. De verandering van mindset komt voort uit de overtuiging dat je (al) een middenbedrijf bent – een soort van “Fake it, until you make it”. In deze blog geven we je 3 manieren waarop je dit bewerkstelligt:
1) Zeg “nee” tegen een deel van je klanten
Als je grootste orders 10 keer zo groot zijn als de kleine, stop dan met het aannemen van kleine orders. Het binnenhalen van een grote order kost vaak niet veel meer tijd dan een kleine.
Bij de start van de onderneming moest je misschien alles aannemen om de omzet op peil te houden. Echter, om door te groeien moet je je concentreren op de grote orders en “nee” zeggen tegen de kleine. Wellicht kun je die doorverwijzen naar een concullega.
2) Professionaliseer de organisatie
Is het nog steeds zo dat het neefje van de buurman de ICT-zaken regelt? Dan wordt het tijd om dit professioneler aan te pakken. Dergelijke voorbeelden zie je vaker. Zoals een bedrijf dat heel lang geen receptionist(e) had en dat helemaal veranderde toen die er eindelijk was. Niemand had gedacht dat er zoveel tijd verloren ging aan het aannemen van telefoontjes en het ontvangen van gasten.
Bovendien heeft het bedrijf nu een professionele service en ontvangst, wat een groot effect heeft op het binnenhalen van betere en grotere klanten. Zorg er daarom voor dat je als ondernemer veel van je taken afstoot, zodat je je handen vrij hebt om aan je bedrijf te werken, in plaats van erin.
3) Breid het managementteam uit
We hebben veel voorbeelden gezien van samenwerkingen tussen personen met een prachtig idee en de technische kennis om het te maken (de ’techneut’) en iemand die weet hoe je aan klanten komt (de ‘verkoper’). Die samenwerking kan tot een succesvol bedrijf uitgroeien. Tot op zekere hoogte.
Het zakt namelijk al snel in als de techneut en de verkoper niet een strateeg binnenhalen. Iemand die de onderneming helpt bij het maken en implementeren van een succesvolle langetermijnvisie en een robuust businessplan. Hetzelfde geldt voor een operationeel manager, die ervoor zorgt dat wat bedacht en verkocht wordt ook daadwerkelijk geleverd wordt.
Als je succesvol wilt overgaan van klein- naar middenbedrijf, is het essentieel dat jij als ondernemer beslissingen gaat nemen zoals een middenbedrijf dat doet. Wij helpen je graag om je bedrijfsgroei te realiseren.
Vrijblijvend adviesgesprek?
Wil jij jouw mindset wijzigen en denken als een “groot” bedrijf? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend en kosteloos adviesgesprek met een bedrijfsadviseur van thexton armstrong. Neem contact op met één van onze bedrijfsmentoren bij jou in de buurt. Je kunt ook ons contactformulier gebruiken.