Weet jij zeker dat je vorig jaar winst hebt gemaakt?
Het nieuwe jaar is begonnen, en de grote vraag is: heb je eigenlijk winst gemaakt vorig jaar? Misschien herken je het wel: je dacht dat je een fantastisch jaar had gedraaid met een uitstekende omzet, maar wanneer je het accountantsrapport onder ogen krijgt, blijkt er toch verlies te zijn. Dit soort vervelende verrassingen zijn voor geen enkele ondernemer fijn. Toch blijken er veel ondernemers te zijn die aan het begin van januari eigenlijk geen helder beeld hebben van hun financiële prestaties van het voorgaande jaar. Hoe komt dat toch?
Meer omzet betekent niet automatisch winst
Een goede omzet en hoge brutomarge lijken vaak een teken van winstgevendheid, maar helaas is dat niet altijd het geval. De reden hiervoor is dat omzet en brutomarge slechts een deel van het verhaal vertellen. Er zijn veel andere kostenposten die vaak over het hoofd worden gezien en die een grote impact hebben op je uiteindelijke winst. Denk hierbij niet alleen aan vaste kosten zoals huur en salarissen, maar ook aan boekhoudkundige aspecten zoals afschrijvingen, onderhanden werk, en mutaties in je voorraad. Als je deze kosten niet goed inzichtelijk hebt en meeweegt, kan het jaarverslag uiteindelijk flink tegenvallen.
Gebrek aan inzicht als grootste valkuil
Deze financiële verrassingen kunnen worden voorkomen door elke maand een volledige winst-en-verliesrekening op te stellen. Door maandelijks inzicht te hebben in de inkomsten en uitgaven, krijg je een realistisch beeld van je bedrijfsresultaat. In dit overzicht moet je niet alleen je vaste lasten meenemen, maar ook zaken zoals afschrijvingen en voorraadmutaties. Voor ondernemers die zelf hun boekhouding doen, is het cruciaal dat al deze kosten op de juiste manier door het jaar heen geboekt worden. Op die manier zorg je ervoor dat jouw financiële rapportage nauwkeurig overeenkomt met de uiteindelijke jaarrekening van je accountant.
Maandelijks bijsturen voor betere resultaten
Een maandelijkse winst-en-verliesrekening biedt ook waardevolle indicatoren om tijdig bij te sturen. Door inzicht te hebben in vaste kosten, kun je bijvoorbeeld een brutomargepercentage als doel stellen dat je helpt om op koers te blijven voor je winstdoelstellingen. Als je merkt dat je die marge niet haalt, kun je halverwege het jaar actie ondernemen om je koers bij te stellen. Daarnaast kun je een minimum omzetdoelstelling bepalen, zodat je weet wat je moet behalen om break-even te draaien. Zo heb je elke maand duidelijk wat je aan omzet moet binnenhalen om winstgevend te zijn.
En hier kun je verder op bouwen. Als je weet hoe goed je bent in het omzetten van leads naar klanten, kun je ook bepalen hoe groot je pijplijn aan nieuwe leads moet zijn om je minimale omzetdoelstelling in de komende maanden te realiseren. Met inzicht in je financiën en een aantal strategische indicatoren houd je grip op de koers van jouw bedrijf. Door iedere maand een uitgebreide resultatenrekening op te stellen, weet je aan het begin van het nieuwe jaar niet alleen of je winst hebt gemaakt, maar ook hoe je eventuele financiële uitdagingen proactief kunt aanpakken.
Meer weten?
Neem rechtstreeks contact op met één van onze bedrijfsmentoren bij jou in de buurt. Je kunt ook ons contactformulier gebruiken.