Plan vrijblijvend afspraak

Blog

Jacques Suijdendorp: Wat zou je bedrijf jóu moeten bieden?

Jacques Suijdendorp

Jacques Suijdendorp

Als mkb-ondernemer wil iedereen van alles van je. Je klanten, je werknemers, de overheid en de belastingdienst. Voor je ’t weet regeert ongemerkt de waan van de dag en ben je razend druk met alles wat móet. Zeker als je bedrijf groeit. Maar wat wil je nou eigenlijk zelf? Waar doe je het allemaal voor? Heb je daar weleens over nagedacht?

“Ik merk in mijn dagelijkse praktijk dat ondernemers regelmatig vergeten waarom ze ooit met hun bedrijf zijn begonnen” zegt thexton armstrong mentor Jacques Suijdendorp. “De invulling van je persoonlijke visie, wat je zelf graag wilt, dat moet bij alle keuzes je uitgangspunt zijn” gaat hij verder. “Zodra je je bedrijf als middel gebruikt om elke dag in je element te zijn, wordt kiezen veel gemakkelijker.”

Persoonlijke visie centraal
Jacques: “Bij thexton armstrong willen we de persoonlijke visie van de ondernemer kennen én  begrijpen. Die visie vormt de basis van onze samenwerking. Kijk in de spiegel en durf keuzes te maken. Je zult zien dat het kan. Alles is belangrijk. Van je auto, tot hoe vaak je op vakantie wilt met je gezin, tijd voor je hobby en of je maatschappelijk iets wilt betekenen. Na een uitgebreid gesprek presenteer ik die persoonlijke visie aan jou en je partner. Gedateerd op 5 jaar vanaf nu, je hebt dus de tijd om dit voor elkaar te krijgen. Soms kan dat best emotioneel zijn. Die visie laat zien wat je met jezelf hebt afgesproken. Het gaat echt niet altijd om grote dingen, ik had bijvoorbeeld een klant die weer in zijn dweilorkest wilde spelen. Het leverde hem persoonlijk zoveel op toen dat lukte.”

Jacques begeleidt mkb-ondernemers met gemiddeld 20 medewerkers. “De meesten staan er alleen voor. Ze sparren hooguit met een paar mensen van – bijvoorbeeld – de voetbalclub. Een van mijn klanten heeft een groot schoonmaakbedrijf. Ik ken hem, zijn visie, zijn financiële situatie en zijn mensen. We sparren om de week over alles wat er speelt. Bij alle keuzes houd ik steeds oog voor zijn belang, voor wat hij zelf eigenlijk wil. En als de uitkomst van onze discussie niet strookt met zijn persoonlijke visie, dan herinner ik hem daaraan.”

Ingehaald door je eigen bedrijf
Jacques: “Op een bepaald moment kom je er als ondernemer achter dat je eigenlijk alleen met zaken bezig bent die je móet doen. Je wordt ingehaald door je bedrijf. Dat kost je veel tijd en energie, ook omdat je er vaak wat minder goed in bent. En dan kom je dus niet meer toe aan waarom je ooit je bedrijf hebt opgericht. Zoals mijn klant met een spuiterij die draaide als een tierelier. Hij werkte elke dag van half 8 tot 5 en deed dan de dingen die hij móest doen. Om van 6 tot 11 uur ’s avonds in zijn eigen spuitcabine dingen te doen die hij echt leuk vond. Hij zei tegen mij “ik heb niks meer dan alleen dit werk.” “Ik vroeg hem “waarom doe je dit? Wat zou het bedrijf jóu moeten bieden?” Na ons gesprek wist hij wat hij eigenlijk wilde en maakt nu de keuzes die daarbij passen. Medewerkers nemen meer verantwoordelijkheid en pakken werk over.”

“Een andere klant had een bedrijf dat prima liep. Alleen werkte hij zich een slag in de rondte terwijl hij eigenlijk een dag per week wilde golfen. Hij koos voor minder salaris en nam iemand in dienst die operationele zaken overnam. Die vindt dat leuk én is er goed in. Het resultaat: een effectiever bedrijf, de omzet verdubbeld, de winst verdriedubbeld. Nu staat hij elke vrijdag op de golfbaan en is ook nog eens beter in zijn werk. Zodra je weet wat je bedrijf jóu moet bieden maken we samen een vijfjarenplan hoe we dat gaan realiseren.

Zodat jij over 5 jaar weer elke dag ervaart waar je het voor doet.”

Vrijblijvend adviesgesprek?
Wil jij ook in een vrijblijvend en kosteloos adviesgesprek met een bedrijfsmentor van thexton armstrong de verbetermogelijkheden op het personeelsgebied bespreken? Neem dan rechtstreeks contact op met Jacques Suijdendorp of met één van onze andere bedrijfsmentoren bij jou in de buurt. Je kunt ook ons contactformulier gebruiken.