Jan Zijlstra: Wat kun je leren van……
Ook als het goed gaat met je bedrijf is het aan te raden om open te staan voor verbeteringen. Jan Zijlstra runt, met een team van 4 medewerkers, al vele jaren het succesvolle bedrijf Zijlstra Keukenstudio in Apeldoorn, gespecialiseerd in keukens en badkamers. “Het gaat goed met het bedrijf, maar we staan altijd open voor verbeteringen. Door de dagelijkse operationele drukte op de zaak ontkom je vaak niet aan enige mate van bedrijfsblindheid. Bedrijfsmentor Richard Lock hield ons op een heel prettige manier een spiegel voor en in overleg hebben we stapsgewijs diverse verbeteringen binnen het bedrijf doorgevoerd.”
Jan: “Als ondernemer moet je niet star vasthouden aan bestaande strategieën en werkprocessen. Want anders mis je vroeg of laat kansen en bedreigingen, ook al omdat markten steeds sneller en ingrijpender veranderen. We hebben veel ervaring in de keuken- en badkamerbranche maar ook wij hebben de wijsheid natuurlijk niet in pacht. Na eerst grondig bij ons in de keuken te hebben gekeken ontwikkelde Richard, samen met ons, een BedrijfsVerbeterPlan dat helemaal is toegespitst op ons bedrijf. Hierbij bracht hij de verschillende bedrijfsprocessen en mogelijke verbeteringen helder voor ons in beeld. Dat is een onmisbare leidraad en basis gebleken.”
Hoe verliep de samenwerking?
“In de eerste maanden kwamen we elke week met z’n allen bij elkaar en kreeg elk van ons ‘huiswerk’ mee. In een daarop volgende vergadering liet iedereen de door hem of haar uitgevoerde taken zien aan de anderen. Dat zorgde voor een gezonde druk op de ketel en voor de nodige interactie. We hadden soms best pittige discussies. Dat geeft niets, ook die zijn leerzaam en brengen je verder als bedrijf en als persoon.”
Vertel eens iets over jullie veranderingen
“We hebben echt de basis van ons bedrijf flink verstevigd. Samen hebben we een toekomstvisie ontwikkeld en bepaald dat we ons richten op het hogere segment. We willen klanten op allerlei manieren ontzorgen, niet alleen met een passend advies, maar ook met een fotorealistische tekening en goede service. Het hak- en breekwerk, de elektra en de inbouw verzorgen we helemaal zelf. Onze kracht als relatief klein bedrijf is ons totaalaanbod en onze flexibiliteit dankzij korte communicatielijnen.”
“Bij het, samen met Richard, onder de loep nemen van de verschillende operationele processen binnen ons bedrijf, kwamen we erachter dat er het nodige te verbeteren was aan onze opdrachtbonnen voor monteurs. We werken nu al een tijd met aangepast werkprocessen. Monteurs zijn nu veel beter voorbereid voor een opdracht en hoeven veel minder te bellen voor aanvullende informatie en instructie. Ook hoeft er veel minder heen en weer gereden te worden, als er onderdelen vergeten zijn of als er foutieve onderdelen zijn meegenomen in de bus. Dit is slechts een voorbeeld van één van de vele verbeteringen en klinkt wellicht eenvoudig, maar het heeft zijn waarde voor ons al volop bewezen.”
Heb je nog zo’n voorbeeld?
“Zeker, die heeft betrekking op communicatie tussen de klant en ons. Zoals gezegd vinden wij een goede klantenservice van groot belang, in de adviesfase en zeker ook nadat de opdracht voor levering van de keuken of badkamer getekend door de klant is. Samen met Richard hebben we ons communicatieproces intensief bekeken en verbeterd. We hebben het aantal contactmomenten met klanten uitgebreid en onze inhoudelijke informatie ingrijpend aangepast. Belletjes of e-mailtjes waarin een klant vraagt wanneer zijn keuken of badkamer precies wordt geïnstalleerd kregen we voorheen al heel weinig maar nu helemaal niet meer. We houden klanten netjes en nu ook procesmatig op de hoogte, natuurlijk ook als een opleverdatum moet opschuiven. Onze vernieuwde communicatie is gebaseerd op de verwachtingen van de klant en niet meer alleen op operationele werkzaamheden binnen ons bedrijf. Klanten waarderen onze nieuwe en intensieve communicatie.”
Welk advies heb jij voor andere ondernemers?
“Sta open voor verandering en verbetering. Een frisse blik van een buitenstaander is, bij het ontdekken en vastleggen van verbeterpunten en het doorvoeren van verbeteringen, heel waardevol voor je bedrijf.”
Wil jij eens praten en sparren met een mentor van thexton armstrong over jouw onderneming en processen?
Mail je gegevens naar [email protected] of bel 036-2340 185. We nemen dan contact met je op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking.