Plan vrijblijvend afspraak

Blog

Bedrijfsgroei gaat niet vanzelf

bedrijfsgroei gaat niet vanzelf

bedrijfsgroei gaat niet vanzelf

Voor veel bedrijven ontstaan er kansen om door te groeien. Als ondernemer zie je die kansen voor bedrijfsgroei en zit het in je natuur om deze te grijpen. Uiteindelijk wil je toch niet alleen je omzet zien groeien, maar ook je winst. Veel ondernemers lopen in hun groeiproces tegen een aantal obstakels aan. In deze blog lees je daarom drie veelvoorkomende obstakels bij bedrijfsgroei en hoe je deze kan omzeilen.

 

1) De touwtjes in handen houden kost tijd

Op het moment dat het aantal opdrachten toeneemt, krijgt iedereen het drukker. Je bedrijf groeit en daardoor neem je nieuwe medewerkers aan. Dit betekent dat ook de verkoop, planning en financiële administratie meer werk kost. Ook al besteed je dit gedeeltelijk uit, als ondernemer wil je toch graag alles checken – en dat kost tijd.

Advies: wees de groei een stapje voor. Leg verantwoordelijkheden bij anderen neer en stuur op de resultaten van deze ‘anderen’, zodat je je handen voldoende vrij hebt.

2) Een visie ontwikkelen vergt aandacht

Wanneer het geleidelijk aan drukker wordt, is het lastig om ruimte te creëren voor de ontwikkeling van een visie. Je bent immers al onderweg en er ontstaan ad hoc een hoop urgente zaken die jouw aandacht vergen. Ondernemers hebben hierdoor weinig ruimte om een visie te ontwikkelen en de stappen te zetten om de bijbehorende strategie te realiseren.

Advies: die visie is zeer belangrijk en jouw handleiding naar een succesvolle uitbreiding van je onderneming. Neem in het proces naar bedrijfsgroei ook structureel tijd om (met jouw team) een visie te ontwikkelen en te onderhouden.

3) Prestaties meten is cruciaal

Wat definieert succesvolle groei? Betekent dit dat processen efficiënter en dus duurzamer uitgevoerd worden? Dat het aantal uren per project gereduceerd wordt of dat medewerkers sneller ervaring opdoen en zo sneller door kunnen groeien? De enige manier om de groei van dit soort focuspunten te analyseren is meten, meten, meten.

Advies: Definieer succes, voer structurele meetpunten in, geef medewerkers hiervoor verantwoordelijkheden en houd de meetpunten duidelijk en tijdsgebonden.

Wil jij verder praten over de groeimogelijkheden van jouw onderneming? We komen graag bij jou op de koffie. Zoek de bedrijfscoach bij jou in de buurt of neem contact met ons op via het contactformulier.