Ondernemersvraag: hoe zet ik mijn bedrijf sterker in de markt?
Als ondernemer start je een bedrijf vanuit een bepaald idee en bijbehorend persoonlijk doel. Je speelt in op een behoefte vanuit de markt waar je een potentiële oplossing voor hebt gevonden. Maar wat doe je als je onderneming onvoldoende van de grond komt? Als de omzet toch niet zo hard stijgt als je had gehoopt? Hoe laat je zien wat jouw toegevoegde waarde is aan je doelgroepen? Deze maand behandelen we de ondernemersvraag:
“Hoe zet ik mijn bedrijf sterker in de markt?”
Michiel van de Watering, partner bij thexton armstrong, beantwoordt de vraag voor je. Hij geeft aan dat het goed is eerst te kijken naar de kansen en bedreigingen in de markt. Op basis daarvan bepaal je je strategie: waar wil je naartoe met je onderneming en hoe ga je daar komen? “Daarna kijk je wat je sterktes en zwaktes zijn. Het is van belang dat je interne en externe zaken continu in balans houdt door te blijven analyseren, verbeteren, verkopen. Op die manier werk je gericht naar een stip op de horizon, jouw doel. Kortom, weet waar je heen wilt. Krijg goed inzicht van waar je zelf staat, waar je onderneming staat om je doelen te bereiken. En waar staan je verschillende medewerkers en zitten zij op de goede posities.” Vraag aan je team welke feedback zij krijgen van klanten en gebruik die vervolgens om je bedrijf sterker in de markt te zetten.
Balans
Binnen je onderneming is het belangrijk te benoemen wat er goed gaat. Michiel: “Er ligt teveel nadruk op zaken die niet goed gaan. Juist de positieve ontwikkelingen benoemen maakt een belangrijk verschil en maakt dat er geluisterd wordt als iets niet goed gaat. Verdiep je in waarom niet en kijk als ondernemer ook naar jezelf. Analyseer, stuur bij waar nodig en vier het feestje als het goed gaat. Kortom: investeer tijd en geld in je medewerkers.”
Transparantie
Met dat feestje vieren komt transparantie om de hoek kijken. Vier het feestje omdat het goed gaat, of benoem dat het even niet lekker loopt en geef er een positieve draai aan om je medewerkers te motiveren. “Het is heel Nederlands dat ondernemers en medewerkers bescheiden zijn in het geven van complimenten. Ook kunnen medewerkers meer transparantie over de resultaten aan dan we doorgaans denken.” Zorg ook voor transparantie door de rollen in je onderneming duidelijk te hebben. Wie is er eindverantwoordelijk voor wat? Dan weten alle medewerkers bij welke, betreffende collega ze moeten zijn. “En het creëert ruimte. Het zorgt ervoor dat je mensen ook naar jou toe komen als er iets is. Zo hou je het gesprek gaande.”
Welke dringende vragen zou jij eens willen bespreken met een thexton armstrong mentor?
Laat dan je gegevens achter via E: [email protected] of T: 036- 23 40 185 en dan nemen wij contact met je op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking.