Plan vrijblijvend afspraak

Blog

Is een bedrijfscultuur ook iets voor het MKB?

Een onderdeel van de thexton armstrong-aanpak is dat we met de ondernemers en hun teams bespreken welke bedrijfscultuur het beste bij ze past. Daarbij maken we onderscheid tussen de cultuur zoals die er nu is en hoe die idealiter zou zijn. Vaak denken ondernemers bij een bedrijfscultuur eerder aan grote bedrijven dan aan het MKB. En meestal op een negatieve manier, gebaseerd op berichten uit de media, over bijvoorbeeld de graaicultuur, angstcultuur, vergadercultuur of haantjescultuur. Het is voor MKB echter wel degelijk noodzakelijk een goede bedrijfscultuur te creëren.

Wanneer je de betekenis van organisatiecultuur op Wikipedia opzoekt, dan vind je de volgende uitleg:
“Organisatiecultuur is de verzameling van normen, waarden en gedragsuitingen die gedeeld worden door de leden van de organisatie en die de leden aan elkaar en aan de organisatie bindt. Sommige leden van de organisatie hebben door hun positie, kennis of uitstraling een grotere invloed op de cultuur dan anderen. Een organisatiecultuur die eenmaal is gevestigd kan zo sterk zijn dat nieuwe leden in de organisatie zich daarbij behorende gedragingen, houding en normen snel eigen maken.”

Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Het wordt vooral interessant als we naar de normen en waarden vragen en medewerkers allemaal een ander antwoord geven. Kortgezegd komt het erop neer dat we een prettige werksfeer met elkaar willen realiseren. Maar hoe creëer en behoud je een fijne werksfeer?

In vijf stappen naar een goede bedrijfscultuur

Wellicht herinner je je de reclame met de volgende tekst: “we zoeken nieuwe collega’s van het type niet lullen maar pellen!” Dit past prima bij een bedrijf waar men liever niet teveel met elkaar deelt en vooral hard werkt, zoals een productiebedrijf. Dit is echter lastiger bij een creatief bedrijf. Bij iedere organisatie past weer een andere bedrijfscultuur. Daarom geef ik je graag een eenvoudige handreiking om in vijf stappen tot een eigen, passende bedrijfscultuur te komen.

Bij iedere organisatie past een andere bedrijfscultuur

1) De bedrijfsvisie als fundament

Het is belangrijk dat we starten vanuit een gemeenschappelijke, door de medewerkers gedragen bedrijfsvisie. Waar willen we met het bedrijf naartoe? Een voorwaarde is dat het organisatie-breed wordt gedragen en dat alle werknemers het idee erachter kennen en begrijpen.

2) Spreek dezelfde taal

Zijn we liever duidelijk en direct naar elkaar of blijven we te allen tijde beleefd? Laten we stemverheffingen achterwege of is het in bepaalde situaties geoorloofd? Zorg er in ieder geval voor dat iedereen zich vrij voelt om toelichting te vragen in situaties die niet helemaal duidelijk zijn.

3) Geef het goede voorbeeld

Ondernemers en leidinggevenden moeten zich gedragen zoals afgesproken. Een werkgever kan niet met een hippe gescheurde design spijkerbroek rondlopen, als eerder is bepaald dat iedere medewerker er altijd netjes verzorgd uit moet zien. Het is nog beter om ‘roomser dan de paus’ te zijn, dan zelf de regels te breken.

4) Laat de informele leiders leiden

Naast de ondernemer en MT-leden, zijn er in ieder bedrijf wel enkele medewerkers die door de meerderheid gevolgd worden. Meestal zijn dit medewerkers die al een lange staat van dienst hebben of vanwege een andere reden veel aanzien genieten. Zie het belang van deze zeer waardevolle krachten in en zorg ervoor dat ook zij hun voorbeeldfunctie vervullen.

5) Hanteer een oprechte communicatiestijl

Communicatie is een van de belangrijkste factoren die de organisatiecultuur draagt. Het is daarom belangrijk dat het management duidelijk en eerlijk met medewerkers communiceert. Enkele kernwaarden die je binnen de organisatie zou kunnen uitdragen en toelichten zijn:

  • Respect: durven we eerlijk te zijn en waarderen we feedback?
  • Beleefdheid: gaan we daarin te ver en komt eerlijkheid misschien in het gedrang?
  • Consequent: zijn onze gedragingen logisch en samenhangend?
  • Betrokkenheid: hebben we vanuit zakelijk oogpunt voldoende hart voor de zaak en privé gezien voldoende aandacht voor elkaar?

Haal meer uit je personeel

Een bedrijfscultuur heeft grote invloed op de productiviteit en efficiëntie van jouw medewerkers. Om een duidelijk antwoord op de titel te geven: Ja, een bedrijfscultuur is van belang voor elke organisatie en zeker ook voor het MKB.

Spreek waar nodig je medewerkers aan op hun rol om de bedrijfscultuur te ontwikkelen. Functioneringsgesprekken zijn hier bij uitstek geschikt voor.

Wil jij eens praten en sparren met de schrijver van dit blog, Michiel van de Watering, of een mentor van thexton armstrong in jouw buurt over jouw onderneming en processen?
Vul het formulier in op onze site, of mail je gegevens naar [email protected] of bel 036-2340 185. We nemen dan contact met je op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking.