Eric Hulshof: Visie over 5 jaar
Kan niet? Mooi wel! Die slogan typeert kofferspecialist Hulshof, familiebedrijf sinds 1918. Ondernemer Eric Hulshof: “Ons kop-staart bedrijf maakt een vertaalslag van klantvraag naar oplossing. Wij leveren koffers op maat, waarmee de gebruiker op locatie zijn of haar werk doet. Meestal gaat het dan om technisch onderhoud, inspecties of keuringen. Verder hebben we klanten in het onderwijs, de zakelijke dienstverlening en voor flexwerkers is er de Hotbox. Onze Achterhoekse mentaliteit heeft ons ver gebracht. We zijn nuchter, betrouwbaar, blazen niet hoog van de toren en doen ons werk gewoon goed. We zitten wel in een onvoorspelbare markt en ik had veel strategische vragen. In bedrijfsmentor Henk Schutten vond ik mijn sparringpartner.”
“Hulshof is een familiebedrijf” vertelt Eric. “Mijn vader overleed plotseling in 1985. Zijn waarnemer zei tegen mij ‘geef een klant altijd het gevoel dat je zijn buurman bent’. En zo werk ik ook. Bijvoorbeeld in het offertetraject voor een groot Duits concern. Ik was met enkele Duitse concullega’s in de race voor dat project. De eisen waren fors en werden steeds bijgesteld, maar ik reageerde snel en ging soms meerdere keren per week naar de klant. ‘Als ik hier morgen weer moet zijn dan ben ik er’ zei ik iedere keer. Dat waardeerden ze. Wij kregen toen de opdracht en zijn daarmee de Duitse markt binnengedrongen. Daar hebben we inmiddels een stevige positie, de export naar Duitsland vormt ruim 80% van onze omzet.”
Hulshof heeft loyale medewerkers met veel ervaring. Eric: “Van de 10 medewerkers werken de meesten jarenlang bij ons. Laatst had ik zelfs een jubilaris die 50 jaar in dienst was. In onze projectgestuurde organisatie zijn de eisen hoog en de risico’s groot. We moeten vaak investeren voordat we weten of we de opdracht krijgen. Alles moet passen en compact zijn. Best een uitdaging als de klant tijdens het project de apparatuur verandert. Onze klanten waarderen het dat wij altijd onze afspraken nakomen. Ze zijn soms verbaasd als we even bellen wanneer een afspraak wat later wordt. En speelt er iets dan lossen we het netjes op.”
Hoe raakte Henk Schutten betrokken bij jouw bedrijf?
Eric: “Corona had veel impact op mijn bedrijf. Projecten werden on hold gezet en we kregen onderdelen uit China niet meer binnen. Persoonlijk afspreken met onze klanten in Duitsland was niet meer mogelijk terwijl we daar ruim 80% van onze omzet genereren. Bij grote Duitse projecten zitten er veel mensen aan tafel. Online presenteren ging gewoon niet omdat je dan alle non-verbale informatie mist. In die periode moest ik steeds opnieuw onze koers bepalen en gezien mijn leeftijd ook nadenken over een opvolger op termijn. Ik had zoveel strategische vragen en miste een klankbord. Op dat moment kreeg ik een mail van Henk Schutten. Hij is nu al ruim een jaar mijn sparringpartner.”
“Henk en ik waren snel klaar met de strategische visie en SWOT-analyse” vertelt Eric. “Ik had al veel zaken goed in kaart, ook omdat wij ISO-gecertificeerd zijn. Verder brachten we de winstlekkage in beeld. Toen Henk mij vroeg hoe ik mijn toekomst voor me zag merkte ik dat ik mezelf vaak op de tweede of derde plaats zette. Henk schreef op basis van mijn uitspraken een heel verhelderend document over mijn eigen toekomst. Daar herkende ik mezelf zó in. Daarom kijken we nu samen naar hoe een goede bedrijfsopvolging er over enkele jaren uit zou kunnen zien. De meerwaarde van Henk is dat hij me steeds scherp houdt en de rode lijn bewaakt. Passen de stappen die ik wil zetten wel bij wat ik zelf eigenlijk wil? Soms zetten we dan een stapje terug. Dat werkt heel goed.”
Onze strategie is zo wendbaar mogelijk blijven
Eric: “Ik kijk wel vooruit, maar volg meer een ontwikkelingspad. Doelen stellen is lastig door de onvoorspelbaarheid van de markt. Ik zoek constant naar leveranciers in Europa die wél kunnen leveren, want ik wil minder afhankelijk worden van het verre oosten. Verder speel ik met onze Duitse intermediairs in op de transitie in de auto-industrie omdat die nieuwe kansen biedt voor onze producten. Sinds Henk betrokken is focus ik me op de segmenten waar ik mogelijkheden zie, zo heb ik ook beter grip op de kosten. Omdat het potentieel in Duitsland groot is maak ik onze webshop zowel Nederlands- als Duitstalig en zet nieuwe stappen in verduurzaming. Vervanging en reparaties doen we al, ik kijk nu ook naar de mogelijkheden voor hergebruik of renovatie.”
Wil jij eens praten en sparren met een mentor van thexton armstrong over jouw onderneming en processen?
Mail je gegevens naar [email protected] of bel 036-2340 185. We nemen dan contact met je op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking.