Plan vrijblijvend afspraak

Blog

Rob Bontje: Weet jouw personeel wat jij van hen verwacht?

Rob Bontje

Rob Bontje

De meeste ondernemers hebben aardig in hun hoofd waar ze staan, waar ze naartoe willen en wat er nodig is om dat te bereiken. Maar je bent niet (meer) alleen. Je bedrijf groeide en je kreeg steeds meer personeel. Er gingen medewerkers weg, er kwamen nieuwe bij. De inzet van je personeel is onmisbaar om je doelen te halen. Deel daarom met je medewerkers wat je doelen zijn en wat jij van hen verwacht. Doe je dat niet, dan is dat een voedingsbodem voor onrust, onvrede en personeelsverloop. En dat gaat dan ten koste van je bedrijfsprestaties.

Rob Bontje is bedrijfsmentor bij thexton armstrong. “Ooit adviseerde ik de eigenaar van een bouwbedrijf.” vertelt hij. “Die ondernemer had zijn bedrijf al zo’n 12 jaar en alles liep op rolletjes. Dan kan je als ondernemer in de valkuil stappen dat je minder scherp wordt. Dat gebeurde ook bij hem. Hij had zijn mensen 3 jaar geleden voor ’t laatst bij elkaar geroepen om wat puntjes op de i te zetten. In de tussentijd was zijn personeelsbestand voor een groot deel ververst.”

Gedrag en kleding

Rob: “Deze ondernemer vond het erg belangrijk dat zijn medewerkers zich bij mensen thuis beschaafd zouden gedragen. Ze moesten zich niet alleen correct voorstellen, maar ook zorgen voor schone bedrijfskleding en hun werkplek netjes en schoon achterlaten. Dat was echt een onderdeel van de bedrijfscultuur, alleen wisten veel medewerkers dat niet. Hielden ze zich niet aan de regels dan werd dat soms gezien door een werknemer die al langer in dienst was. De ondernemer ging ervan uit dat die ervaren werknemer zijn collega er wel op zou wijzen.”

“Ik adviseerde de ondernemer om zijn verwachtingen te delen met zijn personeel. Hij organiseerde een bijeenkomst en vertelde in een presentatie wat hij van zijn mensen verwachtte. Zijn personeel kon vragen stellen en aangeven wat ze nodig hadden om beter te kunnen functioneren. In die interactieve sfeer vroegen mensen bijvoorbeeld om een cursus. Na afloop waren de medewerkers het erover eens dat het een goede bijeenkomst was geweest, deze ondernemer doet dit nu jaarlijks. Als opfrisser voor het vaste personeel en als bedrijfsinformatie voor nieuwe medewerkers. Inmiddels weet iedereen wat de bedoeling is en spreekt het personeel elkaar weer aan op de spelregels. Dat werkt heel goed.”

Geen jaarplan, geen prioriteiten

“Ik heb ook eens een IT-bedrijf begeleid waarvan de directeur, die ruim 20 jaar zijn bedrijf runde, geen jaarplan had. Verantwoordelijkheden waren niet helder, met als gevolg dat de de prioriteiten steeds veranderden. Hij gaf dat dan bij het koffieapparaat of via een mailtje door aan zijn personeel. Daardoor ontstond onvrede en door de vele koerswijzigingen uiteindelijk een te hoog verloop. Ik hielp hem om een duidelijk plan op te stellen met prioriteiten en de voortgang in een vaste overlegstructuur te bespreken. Medewerkers willen graag weten waar ze aan toe zijn en wat je van ze verwacht. Dat hebben ze nodig om het beste uit zichzelf te halen.”

Informeer en geef complimenten

“Vertel je mensen wat je van hen verwacht, door dat te doen verhoog je hun inzet, hou je de medewerkerstevredenheid op peil en beperk je verzuim en verloop. Bovendien verhoogt dat de werksfeer . Wees dus zichtbaar als directeur, geef complimenten en schouderklopjes. En vier successen! Krijg je een compliment van een klant over je personeel, vertel je medewerkers dat dan. Heb je een omzetdoel gesteld waar je ruim overheen gaat, trakteer eens onverwacht. Dat maakt dat je personeel het meer naar zijn zin heeft. In deze tijd van personeelskrapte  is dat extra belangrijk.”

Vrijblijvend adviesgesprek?
Wil jij ook een vrijblijvend en kosteloos adviesgesprek met een bedrijfsmentor van thexton armstrong? Neem dan rechtstreeks contact op met Rob Bontje of met één van onze andere bedrijfsmentoren bij jou in de buurt. Je kunt ook ons contactformulier gebruiken.