Plan vrijblijvend afspraak

Ervaringsverhalen

De bedrijfsmentor: De vakantieontwijker

De mythe van onmisbaarheid

De mythe van onmisbaarheid

Een dag uit het leven van een bedrijfsmentor

Vandaag heb ik een afspraak met Kees, een hardwerkende ondernemer die zijn bedrijf al jaren met passie runt. Zijn medewerkers hebben hun vakanties gepland, maar Kees zelf? Die vindt dat hij geen tijd heeft om vrij te nemen.

Bij binnenkomst zie ik Kees achter zijn bureau zitten, omringd door stapels papierwerk. Hij groet me vriendelijk, maar ik zie de vermoeidheid in zijn ogen.

“Hoe gaat het met je, Kees?” vraag ik.

“Druk, zoals altijd,” antwoordt hij. “Er is zoveel te doen; ik kan me geen vakantie veroorloven.”

Ik glimlach en zeg: “Laten we daar eens over praten.”

De mythe van onmisbaarheid

Veel ondernemers denken dat hun bedrijf niet zonder hen kan draaien. Ze voelen zich onmisbaar en vrezen dat alles instort als ze er niet zijn. Maar is echt zo?

Ik vraag Kees: “Heb je vertrouwen in je team?”

“Zeker,” zegt hij. “Ze zijn geweldig in wat ze doen.”

“Waarom denk je dan dat ze het niet aankunnen als jij er even niet bent?”

Hij haalt zijn schouders op. “Ik weet het niet… Gewoon een gevoel, denk ik.”

De kracht van loslaten

Ik leg Kees uit dat het belangrijk is om te leren loslaten. Door je team verantwoordelijkheid te geven, geef je hen de kans om te groeien en te laten zien wat ze kunnen. Bovendien kan het jou de broodnodige rust geven.

“Maar wat als iets misgaat?” vraagt Kees.

“Fouten maken is menselijk,” zeg ik. “En vaak zijn het leermomenten. Vertrouw op je team en geef ze de ruimte om te handelen. Je zult zien dat ze je kunnen verrassen.”

De voordelen van opladen

Ik vertel Kees dat een vakantie niet alleen goed is voor zijn welzijn, maar ook voor zijn bedrijf. Een uitgeruste geest is creatiever en beter in staat om strategische beslissingen te nemen. Bovendien kan afstand nemen nieuwe inzichten bieden.

“Wanneer heb je voor laatst echt tijd voor jezelf genomen?” vraag ik.

Kees denkt na. “Ik kan het me niet eens herinneren.”

“Misschien is het dan hoog tijd,” zeg ik met een knipoog.

Praktische stappen

Samen bespreken we hoe Kees zijn afwezigheid kan voorbereiden. We stellen voor om taken te delegeren, duidelijke instructies achter te laten en een aanspreekpunt aan te wijzen voor noodgevallen. Ook bespreken we het belang van communicatie met klanten over zijn afwezigheid.

“Het klinkt eng,” zegt Kees, “Maar ook wel bevrijdend.”

Conclusie

Aan het einde van ons gesprek lijkt Kees opgelucht. Hij beseft dat het nemen van een pauze niet alleen goed is voor hem, maar ook voor zijn bedrijf. Door vertrouwen te hebben in zijn team en los te laten, kan hij met een gerust hart op vakantie.

“Misschien boek ik die reis toch maar,” zegt hij glimlachend.

Ik knik tevreden. “Dat lijkt me een uitstekend idee, Kees.”