Deze 7 tips helpen je op weg naar groei van jouw onderneming.
1. Bepaal jouw doelmarkt
Breng de markt met je klanten met het grootste winstpotentieel in kaart. Werk aan een gericht plan om meer van deze ‘A-klanten’ binnen te halen.
2. Bereken en wijs overheadkosten toe aan de prijsbepaling
Komen jouw overheadkosten
al terug in de prijs?
3. Neem je kortingsbeleid onder de loep
Hoeveel korting geef jij ‘gratis’ weg? Leg vast in welke situaties je korting geeft, hoeveel korting je geeft en vooral: wat dit doet met je marge. Geef pas korting wanneer dit jou iets zal opleveren op termijn.
4. Meet en analyseer de werkelijke productiviteit per FTE
Hoeveel dagen per jaar kun je jouw personeel ‘in theorie’ inzetten voor klanten? Hoeveel dagen per jaar is je personeel daadwerkelijk aan het werk geweest voor de klant? Dit gat is vaak groter dan gedacht. Waar ligt dit aan? Het begint allemaal met inzicht in de productiviteit.
5. Implementeer een urenplanningsysteem
Bepaal hoeveel uren je aan een klant kunt besteden. Zorg ervoor dat de bestede uren dagelijks bijgehouden en genoteerd worden. Analyseer periodiek of de daadwerkelijke uren in lijn liggen met de geschatte uren. Kan er efficiënter gewerkt worden?
6. Maak je marketinguitgaven traceerbaar, breng de ROI van marketing in kaart
Bijvoorbeeld: vraag ieder nieuw contact eens hoe ze bij je bedrijf gekomen zijn en leg zo de verbinding tussen je reclame-inspanningen en nieuwe klanten. Begin klein!
7. Zorg voor een simpel “CRM” systeem
Houdt op een gestructureerde wijze bij welke leads je hebt, wat eventueel de verwachte omzet is en hoe groot je de kans acht dat die offerte gaat vallen. Hou dan ook bij of een lead een klant wordt of niet. Zo krijg je meer inzicht in je verwachte omzet voor de komende maanden en ook in hoe goed je bent in conversie (% van lead naar klant). Dit kan makkelijk in Excel maar hier zijn ook mooie systemen voor.
Wil je meer tips om de winst in jouw organisatie te verbeteren? Neem vrijblijvend contact met ons op of bel 036 – 23 40 185.