Plan vrijblijvend afspraak

Blog

Okkie Boot: De 5 belangrijkste valkuilen bij bedrijfsverkoop

Okkie Boot

5 valkuilen bedrijfsoverdracht

Om met de deur in huis te vallen: het verkopen van je bedrijf is een vak op zich en vergt – uitzonderingen daargelaten – de nodige tijd. Pak je dat verkeerd aan, dan loop je het risico dat je jezelf flink tekort doet. Dat zou zonde zijn natuurlijk en is ook onnodig. Deze maand gaan we in op de ondernemersvraag:

“Wat zijn de 5 belangrijkste valkuilen bij bedrijfsverkoop?”
Okkie Boot, één van de 25 bedrijfsmentoren bij thexton armstrong nederland, biedt al jaren ondersteuning aan ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. Hij  beantwoordt deze belangrijke ondernemersvraag. Okkie, woonachtig op een woonschip in Amsterdam: “Veel ondernemers zijn over het algemeen eigenwijs of eigengereid en denken heel makkelijk over bedrijfsoverdracht. Als ik bijvoorbeeld tijdens een zakelijke borrel vertel dat ik ondernemers help bij bedrijfsoverdracht, hoor ik dat veel ondernemers denken dat ze dat gemakkelijk zelf wel kunnen doen, zonder adviseur. In bepaalde gevallen is dat ook zo. Natuurlijk is het goed om altijd je eigen koers te varen, maar zonder  adviseur trappen ondernemers, zelfs ervaren ondernemers, met open ogen in valkuilen en doen ze zichzelf tekort. Niet alleen op financieel gebied, ook op andere terreinen.
In deze blog stip ik de vijf belangrijkste valkuilen bij de verkoop van je bedrijf aan en geef ik aan hoe je die valkuilen ontloopt.”

1) Onvoorbereid het traject in gaan
Okkie: “Vrijwel altijd gaat er aan de verkoop van je bedrijf een intensief maar ook spannend traject vooraf.
De voorbereiding van je bedrijfsoverdracht is het halve werk, voor jezelf maar ook voor de onderneming. Je krijgt tijdens het verkoopproces te maken met allerlei adviseurs. Zoals je accountant, een fiscalist, een bedrijfsjurist en een notaris. Het is belangrijk om in de voorbereidende fase een goed team te vormen waarbij ieder zijn eigen rol heeft en er één de regie voor jou houdt. Bij de verkoop van je bedrijf komt er heel veel op je af en ondertussen moet het bedrijf ‘gewoon’ doordraaien. Mijn advies: kies voor een goede voorbereiding voordat je aan de verkoop van je bedrijf begint. Dat voorkomt onnodige stress, slapeloze nachten en draagt aantoonbaar bij aan een goed eindresultaat (een betere opbrengst).”

 2) Ik kan het gemakkelijk zelf doen
“Natuurlijk kun je als ondernemer zelf je bedrijf verkopen. Maar zoals ik al eerder aangaf: bedrijfsverkoop is een vak. Het is bijvoorbeeld zaak dat alle informatie inzake je bedrijfsoverdracht goed op elkaar aansluit zodat je een goed eindresultaat behaalt en geen onnodige kosten maakt. Daarnaast is het van groot belang dat je bedrijf goed blijft presteren gedurende het verkooptraject, ook tijdens de laatste fase in het verkooptraject. Ondernemers vergeten soms voldoende tijd aan de operatie te besteden, waardoor de continuïteit van hun bedrijf in gevaar kan komen en de verkoopprijs daalt. Dat is natuurlijk wel het laatste wat je wilt. De verkoop van je bedrijf kost veel tijd en energie, naast je normale dagelijkse werk.
Een andere goede reden om bij de verkoop van je bedrijf een specialist in de arm te nemen, is je persoonlijke betrokkenheid en emoties tijdens de verkoop. Dat geldt helemaal bij de verkoop van een familiebedrijf. Te veel persoonlijke betrokkenheid en emoties zijn, zoals bekend, slecht voor je onderhandelingspositie. Een specialist op het gebied van bedrijfsverkoop/bedrijfsoverdracht is betrokken maar adviseert op enige afstand en met een frisse blik. Mijn advies daarom: schakel een specialist in bij bedrijfsoverdracht. ”

3) Direct kiezen voor eerste kandidaat
“Natuurlijk is het heel verleidelijk om je tijdens de verkoop van je bedrijf te focussen op die ene potentiële partij die je toevallig sprak en aangaf interesse te hebben. Want je bent, heel begrijpelijk, blij dat er interesse is. Maar wellicht is die ene potentiële koper niet de beste koper voor jou. Ik adviseer om bij de verkoop van je bedrijf niet op één paard te wedden. Want dat is niet alleen risicovol (stel dat het mis gaat), de kans is groot dat je jezelf daarmee financieel flink tekort doet. Zorg dat je verschillende potentiële overnamepartijen op je ‘shortlist’ hebt. Dat biedt je een betere onderhandelingspositie wat betreft prijs en overige voorwaarden, geeft je waardevolle inzichten en minder stress. Mijn advies: zorg voor meer kandidaten, kies de beste en start daar de onderhandeling mee, houd de andere achter de hand.”

4) Het bedrijf is zo verkocht – denken dat het snel gaat
“Gemiddeld duurt de verkoop van een bedrijf ongeveer één tot twee jaar. Het kan korter, maar dan moet er heel veel meezitten en moet je snel tot zaken kunnen komen. De verkoop van je bedrijf is een traject dat stapsgewijs leidt tot de overdracht. Bij de verkoop van je bedrijf is het van groot belang om, met een juiste volgtijdelijkheid, een aantal essentiële stappen te nemen. Die stappen verschillen per bedrijf en per marktsegment maar ze kosten hoe dan ook tijd. Overweeg je om je bedrijf te verkopen? Begin dan tijdig met een goede voorbereiding.”

5) De waarde is niet de verkoopprijs
“Er zijn natuurlijk allerlei vormen van waarde. In de voorbereiding wordt het bedrijf gewaardeerd, meestal op basis van toekomstige kasstromen. Deze waardering is niet waardevrij, elke adviseur zal net een andere waardering maken, op basis van net andere uitgangspunten. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is de waarde van je bedrijf niet gelijk aan de verkoopprijs die je ervoor krijgt. Het is hooguit een richtlijn, de verkoopprijs kan hoger maar ook lager zijn. Peter Rijsdijk, één van mijn collega’s binnen thexton armstrong, heeft een informatieve blog,“Is mijn bedrijf 5x de nettowinst waard?” geschreven over de waarde, verkoopprijs en de opbrengst van een bedrijf. Mijn advies: lees zijn blog en doe er je voordeel mee!”

Vrijblijvend adviesgesprek?
Wil jij ook een vrijblijvend en kosteloos adviesgesprek met een bedrijfsmentor van thexton armstrong? Neem dan rechtstreeks contact op met Okkie Boot of met één van onze andere bedrijfsmentoren bij jou in de buurt. Je kunt ook ons contactformulier gebruiken.