Plan vrijblijvend afspraak

Blog

Erik Hauser: Omzetgroei realiseren

Als ondernemer met een groeiend bedrijf werk je hard om meer omzet te realiseren, meer ruimte te creëren voor kansen om je onderneming nog groter en succesvoller te laten worden. Het is niet gek dat dit niet allemaal vanzelf gaat. Hoe ga je te werk om dit voor elkaar te krijgen en dat je daarbij ook tevreden bent met de balans werk en vrije tijd, jouw ondernemersplezier en je inkomen?

 

Erik Hauser is partner en mentor bij thexton armstrong. Hij gaat graag met je in gesprek over hoe je meer omzetgroei voor je onderneming kan realiseren. Want waar moet je beginnen? Zelf heeft hij al twintig jaar ervaring met het ondernemerschap. “Theoretische kennis is heel belangrijk, maar je kunt je pas echt verplaatsen in andere ondernemers wanneer je zelf als ondernemer hebt ervaren wat het betekent om voor eigen rekening en risico te ondernemen.” Daarom helpt hij startende, en groeiende ondernemers graag bij hun vraagstukken.

 

“Begin met de vraag: waarom wil je dat? Wat is precies je doel? Als dat meer winst genereren is, en dat is waarschijnlijk, vraag je dan eerst af of omzetverhoging daarvoor voor jou wel de beste manier is.” Meer omzetgroei behalen is niet zaligmakend bij het runnen van een onderneming, daar komt behoorlijk wat bij kijken. Wanneer je de hulp van thexton armstrong inschakelt, zal Erik – of een andere mentor bij jou in de buurt – uitleggen waar je mee te maken krijgt bij het realiseren van die winstgevende omzetgroei, zodat jij uiteindelijk een gezonde en sterke onderneming neerzet, met bijbehorende winst.

 

Gevolgen meer omzet
Volgens Erik heeft puur het meer omzet willen halen, gevolgen waar je misschien niet bij stilstaat. “Wat we regelmatig zien, is dat ondernemers willen groeien en veel extra kosten maken om meer omzet te genereren, zonder daarbij te kijken of dat onderaan de streep ook daadwerkelijk meer winst gaat opleveren. Hou je ook meer winst over bij het aannemen van een extra personeelslid of het aangaan van een extra lening?”

 

Start bij je doel
Waar te beginnen? Daar kunnen wij je bij helpen. Voor meer winstgevende omzetgroei is het zaak kritisch te kijken naar je persoonlijke en zakelijke doelstellingen. Als het doel van je omzet meer winst is, kijk dan eerst of er sprake is van eventuele winstlekkage op dit moment. “In ons doorlopend onderzoek blijkt dat er bij 9 van de 10 bedrijven ongemerkt winst uit de onderneming weglekt, soms oplopend tot een bedrag gelijk aan 9% van de omzet. Hoe zorg je ervoor dat je dat duurzaam terugdringt? Die aanpassingen vergen vaak weinig geld, alleen wat tijd. Controleer je productiviteit, je marges, je kostenstructuur, je prijsbeleid. Daar valt altijd wel winst te behalen.”

 

Inzetten van klanten
Bij thexton armstrong laten we je zien dat een winstgevende omzet realiseren, niet veel geld en moeite hoeft te kosten. Dit kan bijvoorbeeld door het verhogen van je prijs. Wees daar niet te bang voor. Ervaring leert dat je klanten niet alleen bij je komen vanwege je prijzen en echt niet ineens naar de concurrent gaan bij een prijsverhoging. “Zolang je maar je toegevoegde waarde kunt blijven uitleggen, wordt een prijsverhoging doorgaans geaccepteerd.” Door het slim omgaan met je klanten, valt er ook wat te winnen in je omzet. Erik: “Probeer meer verschillende producten of diensten te verkopen bij bestaande klanten. In de praktijk wordt vaak maar een deel afgenomen en wordt er te weinig gecommuniceerd wat jouw bedrijf nog meer te bieden heeft.” Ben je op zoek naar nieuwe klanten, dan geeft Erik de tip om tevreden klanten in te zetten. “Als jouw klant met lof vertelt over jouw onderneming, geeft dat anderen vertrouwen.”

 

Blijf analyseren
Het is goed altijd je winstmarge-ontwikkeling kritisch te analyseren en niet alleen de omzetverhoging. Zoek uit welke klanten de beste marge opleveren en aan wie je graag levert. Dat zijn klanten die je waarderen, trouw zijn én de rekening op tijd betalen. “Bij thexton armstrong noemen we dat A-klanten. Zij zorgen ervoor dat je sterk staat en groeit als onderneming. Dus steek daar ook je meeste energie in. Ga op zoek naar meer A-klanten, of maak van B- klanten A-klanten.” Voer naast je klantanalyse ook regelmatig een productanalyse uit, want niet overal wordt evenveel op verdiend. Waar zijn we goed in, welk product loopt goed? Geef daar vervolgens de meeste aandacht aan, ook bij marketing en verkoop. “Als je erachter komt dat je ergens niets aan verdient of er zelfs geld op toelegt, moet je daar meteen mee stoppen. Ook al gaat dat misschien tegen je gevoel in,” adviseert Erik.

Als groeiende ondernemer leef je in de waan van de dag, blijf je brandjes blussen, klusjes oppakken. Je bent de hele dag nog druk. Dus lukt het vaak niet uit te zoomen en te werken aan je bedrijf en die winstgevende omzetgroei. Het antwoord van Erik laat zien dat je met weinig investeren, grote resultaten kunt behalen.

“Waardevol advies, gebaseerd op kennis en ervaring en met een persoonlijke benadering, gecombineerd met de heldere, professionele, gestructureerde doch pragmatische aanpak van thexton armstrong is wat het verschil maakt”, aldus Erik.

 

Wil jij eens in gesprek met Erik of andere een mentor van thexton armstrong bij jou in de buurt, om te praten en sparren over winstgevend groeien met jouw onderneming? Laat hier dan je gegevens achter en dan nemen wij contact met je op voor een vrijblijvende kennismaking met een van onze mentoren.